THE ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN BUSINESS SATISFACTION AND BUSINESS PERFORMANCE OF FIVE STAR ACCOMMODATION ADMINISTRATORS AND THE ROLE OF INTERMEDIATE SITUATION IN THE ORGANIZATION: THE ANTALYA SAMPLE
Abstract
Objectives: The aim of this study is toinvestigate the relationship between workaholic behavior and businessperformance and work performance, and to analyze the intermediary role of moodemotional commitment. In labor-intensive industries such as the tourismindustry, it is known that the loyalty and commitment of both employees andmanagers are important. Research in the organizational and sectoral contextrelated to the behavior of work is very limited. The study investigating thebehavior of work in tourism is as little to be studied. This study providesboth the field writing and the sector specific contribution in this direction.Method: In this study, there are fourvariable groups of managers working as tourism managers in Antalya province:worker behaviors, emotional commitment perceptions, job satisfaction andbusiness performance. A structured interview form was used as a data collectiontool and data were collected from a total of 115 participants. Results: According to the results of theresearch, there is a positive relationship between manager 's behavior of workand job satisfaction and business performance, and this relationship has anintermediary role in emotional commitment. Amaç: Konaklama işletmelerindekiçeşitli kademe yöneticilerin, işkoliklik ve iş tatmini ile işletme performansıilişkisini araştırmak ve örgüte duygusal bağlılığın aracı rolünü analizetmektir. Turizm endüstrisi gibi emek yoğun endüstrilerde hem çalışanların hemyöneticilerin sadakati ve bağlılığının önemi bilinmektedir. İşkoliklikdavranışı ile ilgili örgütsel ve sektörel bağlamda araştırma çok kısıtlıdır.Turizmde işkoliklik davranışını araştıran çalışma ise yok denecek kadar azdır. Çalışmabu yönüyle hem alan yazına hem sektöre özgün katkı sağlamaktadır. Yöntem: Bu araştırmada, Antalya ilinde turizmişletmelerinde yönetici olarak çalışanların işkoliklik davranışı, duygusalbağlılık algıları, iş tatmini ve işletme performansı olmak üzere dört değişkengrubu bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formukullanılmış ve toplam 115 katılımcıdan veri toplanmıştır. Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göreyöneticilerin işkoliklik davranışı ile iş tatmini ve işletme performansıarasında pozitif yönlü ilişki vardır ve bu ilişkide duygusal bağlılığın aracırolü bulunmaktadır.
Source
Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
6Issue
5URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/klujfeas/issue/32183/367317https://hdl.handle.net/20.500.11857/4192
Collections
- Makale Koleksiyonu [193]