Developing Online Teaching Competencies of Educators in Turkey
Abstract
Bu çalışmada, Türkiye'de devlet üniversitelerinde eğitmenlere çevrimiçi öğretim yeterlikleri kazandırmak için yapılan eğitim etkinlikleri incelenmiştir. Tarama modeli kullanılan araştırmada nicel ve nitel veri toplanmıştır. Otuz üniversitenin 30 uzaktan eğitim birimi yöneticisi veya çalışanı araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, sadece 11 üniversitenin uzaktan eğitim birimi tarafından eğitmenlerin eğitim gereksinimlerinin belirlendiği görülmüştür. Yirmi bir üniversitede ise eğitmenler, kendilerine sorulmadan eğitim gereksinimlerini belirtmişlerdir. Üniversitelerin çoğunda (f=24, %80) eğitim gereksinimleri bir şekilde belirlenmiştir. Ayrıca üniversitelerin neredeyse tamamı (f=27) çevrimiçi öğretim yeterlikleri konusunda eğitim etkinlikleri düzenlemektedir. Üniversitelerin çoğu (f=26) kendi birimleri aracılığıyla eğitim sunmaktadır. Yirmi bir üniversite eğitimleri yüz yüze olarak vermektedir. On iki üniversite, eğitmenler için bu eğitimi zorunlu tutmaktadır. Dört üniversite eğitim sonunda sertifika verdiğini belirtmiştir. On bir üniversite eğitimlerini asenkron platformlardan vermektedir. Bunların yanı sıra 23 üniversite çevrimiçi öğretim yeterliliği ile ilgili teknik konuda, sekiz üniversite pedagojik konuda ve sadece dört üniversite ise her iki konuda eğitim sunmaktadır. Ancak üniversitelerin her iki konuda eğitim vermesi gerekmektedir. Ayrıca eğitim etkinliklerinin içeriğinde andragoji kuramı ve sosyal, bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk konularına rastlanmamıştır. In this study, the training activities in order to teach online teaching competencies to educators at Turkish state universities were investigated. Survey design was used. Both quantitative and qualitative data were collected. Thirty distance education unit administrators or employees from 30 universities participated in the research. According to the results, the training needs of the educators were determined by only 11 universities' distance education units. At 21 universities, the educators stated their training needs without being asked. In a large majority (f=24, 80%) of the universities, the training needs were determined in some way. In addition, almost all (f=27) universities provided training activities related to online teaching competencies. Most of the universities (f=26) provided trainings by their own units. Twenty-one universities preferred face-to-face training. Twelve universities had these trainings obligatory for their educators. Four universities stated that they presented a certificate at the end of the training. Eleven universities presented their trainings via an asynchronous platform. Moreover, 23 universities taught technological subjects in online teaching competency, eight universities taught pedagogical subjects, and only four universities taught both. However, universities need to teach on both subjects. Besides, the theory of andragogy and social, cognitive and teaching presence were not encountered in the contents of the training activities.