dc.contributor.author | Dağ, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2021-12-12T16:49:43Z | |
dc.date.available | 2021-12-12T16:49:43Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2618-5784 | |
dc.identifier.issn | 2618-5784 | |
dc.identifier.uri | https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJeU1EWXlNZz09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.11857/2077 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Ş. Teoman Duralı’nın makale ve kitaplarından hareket edilerekmetafizik-felsefe-bilim sorunu anlaşılmaya ve açıklanmaya çalışılmıştır. Önceliklemetafizik kavramının ne olduğu ele alınmış, Platon’un metafizik-felsefe-bilim geleneğininoluşmasında katkılarına değinilmiş sonrasında felsefe-bilimin sistemli hale gelmesinisağlamış olan Aristoteles’in, Kant ve Hume’un felsefe-bilim anlayışına, yer verilmiştir.Duralı’nın akıl-bilgi-iman bağlamında bilgelikten/hikmetten koparmadığı bilim ve vahiyleilişkilendirdiği ahlak ve sanat tanımlamalarına yer verilmiştir. Düşünürün spekülativ vespekülativ olmayan felsefe ayrımına değinilerek felsefe-bilimin önemli kavramları olan“seçmecilik (eklektism), bağdaştırmacılık (syncretism), birleştirim/sentez, disiplinler arasıaraştırma ve sistem” açıklanmıştır. Ontoloji, transsendental mantık, ahlak-estetik’denoluşan -üç metafizik alan- numenoloji ve daha sonrasında transsendental ve transsendentayrımına değinilmiştir. Felsefe-bilimin inşasında iki önemli kurucu unsur olarak ele aldığıteemmül ve tefekkür kavramlarının açıklamaları yapıldıktan sonra felsefe-bilim-sanatbağlamından hareketle bilge ve filozof-bilim adamının niteliklerine ve farklılıklarınadeğinilmiştir. Kısaca bu çalışma bilge-düşünürün birbirinden kopmayan metafizik-felsefebilim-ahlak-sanatanlayışının kök paradigmalarını anlamaya yönelik bir teşebbüstür. | en_US |
dc.description.abstract | In this research, moving out from books and articles of Ş. Teoman Duralı, wise thinker, which is an attempt to interpret paradigmatic roots of metaphysics-philosophyscience-ethics-art of him which are closely related, it is tried to be understood and explained metaphysics-philosophy-science problem. Firstly it is mentioned that what is the concept of metaphysics and contributions of Platon`s to be formed metaphysicsphilosophy-science tradition; after that given philosophy-science conception of Aristotle, who provided philosophy-science to become systematic, Kant and Hume. It is mentioned Durali`s definitions of ethics and arts which are not broke off from wisdom in the context of reason-knowledge-faith and linked to science and revelation. By mentioning thinker`s distinction of speculative and non-speculative philosophy, important concepts of philosophy-science which are eclecticism, syncretism, synthesis, interdisciplinary research and system. Ontology, transcendental logic, ethics-art - three metaphysics field - noumenology and after that distinction of transcendental and transcendant mentioned. After explaining deliberation and contemplation which are two constituent for philosophyscience, starting from philosophy-science-art context, wise and philosopher-scientist`s qualities and diversities are mentioned. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.ispartof | FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilim Felsefesi ve Tarihi | en_US |
dc.subject | Felsefe | en_US |
dc.subject | Din Bilimi | en_US |
dc.title | Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ | en_US |
dc.title.alternative | Western Civilization from the Metaphysics to Machine in Ş. Teoman Duralı`s Thought | en_US |
dc.type | article | |
dc.department | Fakülteler, Fen-Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümü | |
dc.identifier.volume | 11 | en_US |
dc.identifier.startpage | 241 | en_US |
dc.identifier.issue | 22 | en_US |
dc.identifier.endpage | 262 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Dağ, Ahmet | |