Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ
Abstract
Bu çalışmada Ş. Teoman Duralı’nın makale ve kitaplarından hareket edilerekmetafizik-felsefe-bilim sorunu anlaşılmaya ve açıklanmaya çalışılmıştır. Önceliklemetafizik kavramının ne olduğu ele alınmış, Platon’un metafizik-felsefe-bilim geleneğininoluşmasında katkılarına değinilmiş sonrasında felsefe-bilimin sistemli hale gelmesinisağlamış olan Aristoteles’in, Kant ve Hume’un felsefe-bilim anlayışına, yer verilmiştir.Duralı’nın akıl-bilgi-iman bağlamında bilgelikten/hikmetten koparmadığı bilim ve vahiyleilişkilendirdiği ahlak ve sanat tanımlamalarına yer verilmiştir. Düşünürün spekülativ vespekülativ olmayan felsefe ayrımına değinilerek felsefe-bilimin önemli kavramları olan“seçmecilik (eklektism), bağdaştırmacılık (syncretism), birleştirim/sentez, disiplinler arasıaraştırma ve sistem” açıklanmıştır. Ontoloji, transsendental mantık, ahlak-estetik’denoluşan -üç metafizik alan- numenoloji ve daha sonrasında transsendental ve transsendentayrımına değinilmiştir. Felsefe-bilimin inşasında iki önemli kurucu unsur olarak ele aldığıteemmül ve tefekkür kavramlarının açıklamaları yapıldıktan sonra felsefe-bilim-sanatbağlamından hareketle bilge ve filozof-bilim adamının niteliklerine ve farklılıklarınadeğinilmiştir. Kısaca bu çalışma bilge-düşünürün birbirinden kopmayan metafizik-felsefebilim-ahlak-sanatanlayışının kök paradigmalarını anlamaya yönelik bir teşebbüstür. In this research, moving out from books and articles of Ş. Teoman Duralı, wise thinker, which is an attempt to interpret paradigmatic roots of metaphysics-philosophyscience-ethics-art of him which are closely related, it is tried to be understood and explained metaphysics-philosophy-science problem. Firstly it is mentioned that what is the concept of metaphysics and contributions of Platon`s to be formed metaphysicsphilosophy-science tradition; after that given philosophy-science conception of Aristotle, who provided philosophy-science to become systematic, Kant and Hume. It is mentioned Durali`s definitions of ethics and arts which are not broke off from wisdom in the context of reason-knowledge-faith and linked to science and revelation. By mentioning thinker`s distinction of speculative and non-speculative philosophy, important concepts of philosophy-science which are eclecticism, syncretism, synthesis, interdisciplinary research and system. Ontology, transcendental logic, ethics-art - three metaphysics field - noumenology and after that distinction of transcendental and transcendant mentioned. After explaining deliberation and contemplation which are two constituent for philosophyscience, starting from philosophy-science-art context, wise and philosopher-scientist`s qualities and diversities are mentioned.
Source
FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi)Volume
11Issue
22Collections
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]