MİMARLIK VE TASARIM EĞİTİMİ ÜZERİNE
Özet
Dünyanın birçokülkesinde ve Türkiye’ de son yıllarda hızlanan inşaat sektörü; oluşturduğu yenipazarlar ve zengin reklam sunuşlarıyla dikkat çekmektedir. Sektörü oluşturan vebesleyen meslek dalları da gün geçtikçe çeşitlenmekte ve giderek toplumda ilgiodağı haline gelmektedir. İnşaat sektörünün ana mesleklerinden olan mimarlığın“kimliği-varlığı”, “yetkinliği”, “meslek etiği”; toplumda artan ihtiyaçlara,küresel boyutta ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak algısal değişimlereuğramaktadır. Mimarlık mesleğine olan ilgi ve yönelim de artmaktadır. Sözkonusu ilginin ve gençlerin gelecek kurma düşlerinde mimarlık alanının öndegelmesinin bir sonucu da, “hızla artan mimarlık fakülteleri ve öğrenci sayısı”olarak görülebilir. Çalışma; konuyaliteratür taraması ile yaklaşarak “Ülkede mimarlık ve tasarım eğitimi nereyegidiyor?” sorusuna cevap aramakta ve sonuçta bazı öneriler getirmektedir.Konuya “Giriş” bölümü yapıldıktan sonra 1. Bölümde; tasarım kavramı ve tasarımkavramının mimarlık mesleği ile ilişkileri irdelenmiştir. Aynı zamandayaratıcılıktan söz edilmiş; “yaratıcı mimarlık” ile “tasarımcı mimarlık”ilişkisi vurgulanmıştır.Çalışmanın 2. Bölümü“KLÜ Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf Temel Tasarım Ders İçeriğinin İrdelenmesi,Öğrencilerin Başarı Durumları ve Ders Üzerine Gözlemler” başlığı ilehazırlanmıştır. Bu bölümde; dört yıllık bir geçmişe sahip KırklareliÜniversitesinin Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümünün 1. Sınıfında görülen“Temel Tasarım” dersinde öğrencilerin başarı durumları, mezun oldukları lisetürleri tablo halinde verilmiştir. MEB kaynaklarından liselerde okutulan “TemelTasarım” dersine en yakın bulunan “Görsel Sanatlar” dersinin içerikleri alınıpdeğerlendirmesi yapılmıştır. Mimarlık Bölümü 1. sınıf temel tasarım dersininiçeriği aktarılarak, dersin “tasarım” odaklı mimarlık eğitimindeki önemivurgulanmıştır. Bu bölümde; öğrencilere 1. Yarıyılda verilen “Temel Tasarım”dersi ve içeriğine ilişkin öğrenci uygulamalarından örnekler verilmiş,gözlemler yapılmıştır. Çalışmanın 3. Bölümü“Nasıl bir mimarlık eğitimi ?” başlığı ile kurgulanmıştır. Bu bölümde, güncelmimarlığın durumu, tasarım eğitimi, mimarlık eğitiminin süresi ve niteliğiüzerinde durulmuştur. Sonuç bölümünde ise Türkiye’de sayısı 90 olan mimarlıkfakülteleri ve sorunlarına ilişkin değinmelerle, küresel ölçekte hizmetverebilecek “mimarların” eğitimine ilişkin öneriler yer almaktadır. The constructionsector, which has been accelerating in recent years, attracts attention by newmarkets and rich ad serving not just in Turkey, but also in the whole world.All the branches which form and enrich the sector are getting more diverse andattractive in the society. The identity of architecture, which is one of themain occupations of the construction industry, is "identity","competence", "professional ethics"; is exposed toperceptual effect depending on increasing needs in society, global dimension and technological developments.The interest and orientation to the architecture profession are alsoincreasing. This can be seen as a result of the rapidly increasing number ofarchitectural faculty and students.This study approachesthe issue with literature review, seeks an answer to the question of “Wheredoes architecture and design training go in the country?” and states somesolutions in the end. After the introduction chapter, in chapter 1, the conceptof design and the relation between the concept of design and the profession ofarchitecture are examined. At the same time creativity is mentioned in the samechapter and the relation between "creative architecture" and"designer architecture" is emphasized.The title of thesecond part of this study is "KLÜ Faculty of Architecture First ClassBasic Design Course Content, Students' Achievement Status and CourseObservations". In this chapter, the success status of the students ,whoare from "Basic Design" course which is seen in the first grade ofArchitecture Department of the Faculty of Architecture of Kırklareli Universitywith a four-year history, and the high school types they graduated are given intabular form. The contents of the "Visual Arts" course, which is theclosest one to the "Basic Design" course taught in the high school,is taken from MEB sources and evaluated. The content of the first grade basicdesign course of the architecture department was transferred and emphasized theimportance of the course in architecture education focused on design. In thischapter, different examples and applications of "Basic Design" courseare given. The title of thethird part of this study is  "Whatkind of architectural education?". In this chapter, the current state ofarchitecture, design education, the duration and quality of architecturaleducation are emphasized. In the conclusion part, 90 faculties of architecture,which are in Turkey, and their problems; also the  "architects" to serve on a globalscale are mentioned.
Kaynak
Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges)Cilt
8Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejovoc/issue/41199/497919https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/598027
https://hdl.handle.net/20.500.11857/3969
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [335]