Üniversite Öğrencilerinde Sigara Bağımlılığı, Sigarayı Bırakmaya Yönelik İstek ve Öz-Etkililik
Özet
Amaç: Araştırmada öğrencilerin sigara bağımlılığı derecesinin, sigarayıbırakmaya yönelik istek ve öz-etkililik düzeyinin belirlenmesi ve etkileyenetmenlerin saptanması amaçlanmıştır.Yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma Ekim-Aralık 2016 tarihinde bir hemşirelik bölümünde öğrenim gören 301 öğrenciyle yürütülmüştür. VerilerKişisel Bilgi Formu, Fagerström Nikotin Bağımlılık Testi, Öz Etkililik/TeşvikEden Faktörler Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çözümlemede tanımlayıcıistatistikler, ki kare, Kolmogrow Smirnow, Mann Whitney U testleri ve Kruskall Wallis varyans analizinden yararlanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin %18,3’ü sigara içmekte olup, %56,4’ü hafif, %30,9’uorta, %12,7’si yüksek derecede sigara bağımlısıdır. Yüksek derecede sigarabağımlısı öğrenciler içerisinde erkeklerin, beş yıl ve daha uzun süre sigaraiçenlerin oranı yüksektir (p<0,05). Öğrencilerin %38,2’si sigarayı bırakmakistemektedir, Öz-Etkililik/Teşvik Edici Faktörler Ölçeği toplam puan ortalaması 23,71±5,89’dur. Annesi ilkokul ve altında öğrenim düzeyine sahip,günlük 11 ve daha fazla sayıda sigara içen öğrencilerde Öz-Etkililik/ TeşvikEdici Faktörler Ölçeği toplam puan ortalaması anlamlı düzeyde düşüktür(p<0,05).Sonuç: Öğrencilerin yaklaşık yarısının orta ve yüksek derecede sigara bağımlısı olduğu, üçte birinden fazlasının sigarayı bırakmak istediği ve sigarayı bırakmaya yönelik öz-etkililiklerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerde sigara bağımlılığının erken müdahalesineyönelik kurumlar arası işbirliği yapılarak girişimler planlanmalıdır. Objective: The study aimed to determine the level of smoking addiction among students and their willingness and self-efficacy to quit smoking and factors affecting them. Methods: This cross-sectional study was conducted with 301 students studying in a nursing department between October 2016 and December 2016. Data were collected using the Personal Information Form, Fagerström Test for Nicotine Dependence, and Self-efficacy/Incentive Factors Scale. In the analysis, descriptive statistics and the chi square test, Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney U test, and Kruskal-Wallis variance analysis were used. Results: Among the students, 18.3% were smokers. Of them, 56.4% were mildly dependent in nicotine, 30.9% were moderately dependent, and 12.7% were severely dependent. Males and smokers for ?5 years constituted the larger portion of these severely nicotine-dependent students (p<0.05). Of the students, 38.2% wanted to quit smoking. The mean score that the students obtained from the Self-efficacy/Incentive Factors Scale was 23.71±5.89. Of the students, those whose mothers had primary school or lower education and those who smoked ?11 cigarettes per day obtained significantly lower scores in the Self-Efficacy/Incentive Factors Scale (p<0.05). Conclusion: Approximately half of the students were moderately or severely dependent on nicotine, more than one-third of them wanted to quit smoking, and their self-efficacy for quitting smoking was moderate. Therefore, to prevent students from smoking, interventions should be planned through cooperation among institutions.
Kaynak
Clinical and Experimental Health SciencesCilt
8Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.5152/clinexphealthsci.2017.420https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjME9EYzNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2489