ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATANAMAMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Özet
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının atanamamaya yönelik kaygılarını belirlemektir. Ayrıca öğretmen adaylarının, branş, yaş ve cinsiyet değişkenleri ile atanamama kaygıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma nicel verilerin kullanıldığı tarama modelli bir araştırmadır. Bu araştırmanın katılımcılarını Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde 2014-2015 eğitim-öğretim yılında çeşitli bölümlerde öğrenim görmekte olan 468 (369 kadın ve 99 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırma kapsamında geliştirilen "Öğretmen Adayları Atanamama Kaygısı Ölçeği" ile toplanmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizi için SPSS 17 kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla Aritmetik Ortalama, Standant Sapma, t Testi, Tek Yönlü Kolmogorov Smirnov Testi ve Kruskal Wallis-H Testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğretmen adaylarının atanamama kaygılarının orta düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin "atanamama korkusu" alt boyutunda öğretmen adaylarının orta düzeyin üzerinde, "kişisel algı" alt boyutunda ise orta düzeyin altında atanamama kaygısına sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca kadın öğretmen adaylarının anlamlı derecede erkek öğretmen adaylarına göre atanamama kaygılarının daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçların yanı sıra öğretmen adaylarının atanamama kaygılarının branş ve yaş değişkenlerine göre anlamlı düzeyde değişmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmanın bulgularından yola çıkarak öğretmen adaylarının atanamamaya yönelik kaygılarının yüksekliğinin nedenleri ile ilgili nitel araştırmalar yapılabilir. Ayrıca kadın öğretmen adaylarının atanamama kaygılarının yüksek olmasının nedenleri araştırılabilir. Ulaşılan sonuçlardan hareket ederek öğretmen adaylarının atanamama kaygılarını düşürmeye yönelik çözüm önerilerinde bulunulabilir The purpose of this research is to determine the anxiety of preservice teachers’ not to beappointed to teachership. Additionally in this research tried to investigate whether there are meaningful differences in the anxiety of pre-service teachers’ not to beappointed to teachership according to their genders, ages and departments. This descriptive model research was conducted with quantitativedata. The participants of this research are 468 (369 female and 99 male) pre-service teachers that studying their final yearat the various departments at faculty of education, Trakya University in 2014-2015 academic year. This research data were collected by the “The Anxiety of Pre-service Teachers’ Not To BeAppointed To Teachership Scale” that developed under this research. Obtained data were analyzed by SPSS 17. During the analysis of data Arithmetic Mean, Standard Deviation, t-Test, One Sample Kolmogorov Smirnov Test and Kruskal Wallis-H Test were used. The Anxiety of preservice teachers’ not to beappointed to teachership has been found high. According to results sub-dimension of “fear not to be appointed to teachership” has found to be high and sub-dimension of “personal perception” has found to be middle level. Besides in the anxiety of preservice teachers’ not to beappointed to teachership while no statisticallysignificant differences have been found in terms of their ages and departments, statistically significant difference has been found in favour of the female pre-service teachers. Qualitative researchs concerned with the anxiety of pre-service teachers’ not to be appointed to teachershipshould be conducted. Why female pre-service teachers have more anxiety about not to be appointed to teachership than male pre-service teachers should be investigated. According to results solutions about the anxiety of pre-service teachers’ not to be appointed to teachership should be produced
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
11Sayı
19Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpjeU9EVTRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.11857/2397
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]