SİYASETTE İKNAYI ROBERT B. CIALDINI ÜZERİNDEN OKUMAK
Abstract
Siyaset hakkında neredeyse herkesin bir fikri ve söyleyecek bir sözü vardır. Siyasetin insanların gündelik hayatını doğrudan etkilemesi sebebiyle bireyler de bu konular hakkında görüşlerini açıklamakta, eyleme geçmekte ve bir araya gelerek çeşitli şekillerde baskı grupları oluşturmaktadır. Oy verme davranışı, kitle psikolojisiyle yakından ilişkilidir. Çünkü bireyler kendi kararlarını verirken kimi zaman çoğunluğun kararlarını dikkate alırlar. Böylece çoğunluğun kararlarına göre hareket etmek kişiye yalnız olmadığı hissini vermektedir. Başta kararsız seçmenler olmak üzere seçmenlerin önemli bir kısmı kendi kararlarının yanı sıra çevrelerinin kararlarını da ölçmekte, kitle iletişim araçlarını takip etmekte ve buna bağlı olarak bir karara varmaktadır. İkna kavramının ilk kullanımı Antik Yunan dönemine kadar uzanmakta ve bir çalışma alanı olarak ikna konusu günümüzde hala popülerliğini korumaktadır. Araştırma, Robert Cialdini’inin Dünya’da çeşitli dillere çevrilen ve yüzbinlerce okuyucuya ulaşan “İknanın Psikolojisi” kitabında anlatılan 6 ikna tekniği üzerine inşa edilmiştir. İkna olgusunu siyasi bir perspektiften ele alan bu çalışmanın örneklemini Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi ve Milliyetçi Hareket Partisi oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, yakın geçmişte Robert Cialdini’nin belirlediği 6 ikna tekniğinin siyasette nasıl karşılık bulduğunu ortaya koymaktır. Gerçekleştirilen literatür taraması karşılık yaratma, tutarlılık ve bağlılık, toplumsal kanıt, beğeni, otorite ve azlık ilkelerinin Türk seçmeni üzerinde çeşitli şekillerde yansıdığını göstermiştir. Cialdini’nin tespit ettiği 6 ikna tekniğinin Türkiye’nin siyasi pratikleri bağlamında ilk kez değerlendirilmesi çalışmayı önemli kılmaktadır. Almost everyone has an opinion about politics. Since politics directly affects people’s daily lives, individuals express their views on these issues, take action and come together to form pressure groups in various ways. Voting behavior is closely related to mass psychology. When individuals make their own decisions, it is possible to see that they sometimes refer to the decisions of the majority. Thus, acting according to the decisions of the majority gives the person the feeling that the person is not alone. A significant number of voters, especially unstable voters, measure their own decisions as well as the decisions of their social surrounding, follow the mass media and make a decision accordingly. The first use of the concept of persuasion dates back to the ancient Greek period yet persuasion as a field of study is still popular today. The research is based on 6 persuasion techniques described in Robert Cialdini’s book “The Psychology of Persuasion” which has been translated into various languages in the world and reaches hundreds of thousands of readers. Justice and Development Party, Republican People’s Party and Nationalist Movement Party constitute the sample of this study, which takes the phenomenon of persuasion from a political perspective. The aim of this study is to reveal how the persuasion techniques determined by Robert Cialdini take place in politics in the recent years. Literature review demonstrates that concept of reciprocity, consistency, liking, consensus, authority and scarcity are reflected in various ways on Turkish voters. 6 persuasion techniques defined by Cialdini are used for the first time in the context of Turkey’s political practices; this makes the study substantial and unique.
Source
ÖNERİVolume
15Issue
53URI
https://doi.org/10.14783/maruoneri.676373https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXprMk1EQTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2383
Collections
- Makale Koleksiyonu [443]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]