AVANTAJLI FİYAT HER ZAMAN ADİL ALGILANIR MI? MÜŞTERİ KİMLİĞİ BAZLI FARKLILAŞTIRILMIŞ FİYATLANDIRMA, MÜŞTERİ GRUBU VE PARA İADESİNİN ETKİLERİ
Özet
Çalışmada, eski ya da yeni mu?şterilere daha yu?ksek fiyat sunmak şeklinde uygulanan birmu?şteri kimliği bazlı fiyat farklılaştırmasının, mu?şterilerin avantajlı ya da dezavantajlıfiyat alması ve işletmenin para iadesi politikası göz önüne alınarak tu?keticilerin adaletalgıları u?zerindeki etkileri incelenmiştir. 2x2x3 gruplararası faktöryel tasarım kullanılmışve bağımsız değişkenleri manipu?le edebilmek için senaryolar tasarlanmıştır. Tasarlanan12 farklı senaryo farklı cevaplayıcı grupları tarafından okunmuş ve ardından bu gruplarınadalet algıları ölçu?lmu?ş ve gruplar arası farklılıklar analiz edilmiştir. İşletmelerin yeniya da eski müşterilere daha yüksek fiyat sunma uygulamalarının adaletini eski ve yenimüşteri grupları farklı algılamaktadır. Eski müşterilere yeni müşterilerden daha yüksekfiyat sunulması uygulaması eski müşteriler tarafından adaletsiz algılandığı kadar avantajlıtarafta olan yeni müşteriler tarafından da adaletsiz algılanmaktadır. Para iadesi sunmakşeklinde yapılan telafinin ise müşteri adalet algıları üzerinde istatiksel olarak anlamlı biretkisi bulunmamaktadır. The main and interaction effects of customer identification-based differentiated pricing, customer group, and the price refund policy of the company on consumer fairness perceptions are examined. 2x2x3 between groups factorial design is used and scenarios are designed to manipulate independent variables. 12 different scenarios are read by different respondent groups, then the perceived fairness of these groups is measured and group differences are compared. The fairness of offering higher prices either to new or former customers are perceived differently by new or former customer groups. The tactic of offering prices to former customers higher than the new ones are perceived unfair by former customers as much as it is perceived unfair by the advantaged price group; new customers. Money refunds on the other hand are found to have no significant effect on the fairness perception of customers.
Kaynak
Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları DergisiCilt
12Sayı
23Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpRNE5qRXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.11857/2379
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [443]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]