Kurumsal bağlılık ile iş tatmını arasındaki ilişki ve sosyodemografik özelliklerin etkileri üzerine bir uygulamaörneği
Abstract
Çalışanların kurumda başarılı, mutlu ve üretken olabilmesinin önemli etkenlerinin başında, kuruma bağlılığı ve işinden duyduğu tatmin yer alır. Bu araştırma; hastane çalışanlarının kurumsal bağlılığı ile iş tatmini düzeylerini, bunlar arasındaki ilişkiyi, sosyodemografik özelliklerin kurumsal bağlılık ve iş tatmini üzerine etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma İstanbulda Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi?nde 2010 yılında yapılmış olup, tanımlayıcı ve çıkarımsal niteliktedir. Veriler yüzyüze anket yöntemi ile toplanmış ve ankette beşli Likert ölçeği kullanılmıştır. Tesadüfi örnekleme yöntemiyle, 1350 çalışandan oluşan araştırma evreninden 460 çalışan örneklem olarak seçilmiş ve eksiksiz yanıtlanan 451 anket değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS for Windows 15.0 paket programı kapsamında bağımsız örneklerde Ttesti, tek yönlü varyans analizi uygulanmış, farklılıkların tespitinde Tukey ve Scheffe yararlanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki korelasyon analizi ile test edilmiştir. Çalışanların kurumsal bağlıgılıkları ile iş tatminleri incelendiğinde; ortalama olarak duygusal bağlılığı 2.96, devamlılık bağlılığı 2.91, normatif bağlılığı 3.2, genel kurumsal bağlılığı 3.05 ve içsel iş tatmini 3.24, dışsal iş tatmini 2.70, genel iş tatmini 3.03 bulunmuştur. Hastane çalışanlarının kurumsal bağlılıkları ile iş tatminleri orta düzeyde olup, birbirleri arasında ilişki ve etkileşim vardır. Hastanede, çalışanların kurumsal bağlılığını ve iş tatminini arttırıcı çalışmalar yapılması gerekmektedir. Araştırmanın benzer araştırmalara yön vereceği ve üst yönetimin kararlarını destekleyeceği tahmin edilmektedir. One of the most important thing that affects the employees’success, happiness and productivity in the organisation is their loyalty to the organisation and their job satisfaction. This research was conducted in order to determine the level of the instutional loyalties and the job satisfaction of the employees who work in the hospitals , the relationship between them and the effects of the socio-demographic characteristics on institutional loyalty and job satisfaction.The research was conducted in Haydarpaşa Numune Training and Research Hospital in 2010 and has descriptive and inferential nature. The data was collected by face to face questionnaire method and 5-Likert Scale was used.With random sampling method 460 employees were chosen as a sample among the recearch group consisting of 1350 employees and 451 questionnaires which were fully answered were evaluated.In the analysis of the data for independent samples , T–test and one- way analysis of variance were used in the scope of SPSS for Windows 15.0 software, and in order to determine the differences Tukey and Scheffe were used . The relationship between the variables was tested by Correlation analysis. When employees’organisational loyalty and job satisfaction are examined , the average of emotional loyalty is approximately 2.96 , continuance loyalty is found as 2.91, normative loyalty is 3.2, general institutional loyalty (overall corporate commitment) as 3.05, internal job satisfaction is approximately 3.24 , external job satisfaction is 2.70 and general (overall) job satisfaction is found as 3.03 . The average level of job satisfaction and organisational loyalty of the hospital staff is moderate and there is a relationship and interaction between them. In the hospitals , studies should be made to increase organisational loyalty and job satisfaction. We expect that the research will have a lot of contributions to the similar researches and will support the top management decisions.