Uluslararası PISA Yeterlikleri ve Türkiye Öğretim Programları Kazanımları
Özet
Araştırma Türkiye’deki ortaöğretim öğretim programları kazanımlarının, PISA araştırmaları yeterlikdüzeylerine dağılımı durumu ile Türkiye’nin farklı dönemlerdeki PISA performansıyla karşılaştırmasınıkapsamaktadır. Araştırma literatür taramasına dayalı nitel bir çalışma olup, durum çalışmasına dayalıyürütülmüştür. Araştırma verileri, Türkiye’de iki farklı dönemde geliştirilen ve PISA araştırmalarıkapsamıyla doğrudan ilişkili ortaöğretim, dokuzuncu sınıf fen bilimleri, matematik ve edebiyat dersleriöğretim programlarından seçilen ikişer ünitedeki kazanımları, buna bağlı olarak PISA yeterlik düzeyleri vefarklı dönemlerdeki Türkiye’nin PISA araştırmaları performansı verilerini içermektedir. Araştırmabulguları, ortaöğretim, dokuzuncu sınıf fen bilimleri, matematik ve edebiyat dersleri öğretim programlarıkazanımlarının, ilk aşamada bilgi türü ve bilişsel nitelikler açısından içerik analizleri ve söylem okumalarıbulguları sunulmuştur. Sonraki aşamada ise kazanımların, bilgi içeriği ve bilişsel nitelikler boyutundayoğunlaştıkları PISA yeterlik düzeyleri ve Türkiye’nin farklı dönemlerdeki PISA araştırmalarıperformansıyla ilişkisel karşılaştırma verileri sunularak farklı boyutlarda tartışılmıştır. The research involves the comparison of learning outcomes of secondary education curriculum in Turkey with the distribution status to the levels of competence of PISA researches and the PISA performance of Turkey in different periods. The research is a qualitative study based on literature review and had been carried out based on a case study. Research data includes the learning outcomes in two units selected from each curricula of secondary education ninth class sciences, math and literature classes developed in two different periods in Turkey and directly related to the scope of PISA researches, accordingly PISA levels of competence, and the data of PISA researches performance of Turkey in different periods. In research findings, the findings on the content analysis and discourse readings of the learning outcomes of the curricula of secondary education ninth grade science, math and literature classes with regards to the information structure and cognitive qualities in the first phase are presented. In next phase, the levels of PISA competence that the learning outcomes concentrate in terms of the information structure and cognitive qualities had been discussed in different dimensions presenting relational comparison data by the performance of PISA researches in different periods in Turkey.
Kaynak
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
15Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.17860/mersinefd.537194https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjMk5UVXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2222
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]