MUHASEBE MESLEK MENSUPLARINDA TÜKENMİŞLİK SENDROMU ÜZERİNE İSTANBUL İLİNDE BİR ARAŞTIRMA
Özet
Yoğun iş temposunda ve stres altında çalışan bireyler, zamanla enerji kaynaklarınıntükendiğini ve işin gerektirdiği yoğun çalışma düzenine artık cevapveremediklerini düşünmeye başlarlar. Yapılan çalışmalarda, insana hizmeteden, hizmet kalitesinde insan etmeninin önemli olduğu mesleklerde tükenmişliğindaha fazla yaşandığı görülmektedir.Bu bağlamda, muhasebe meslek mensuplarında da tükenmişlik düzeyininyüksek olması beklenebilir. Çünkü muhasebe mesleğini icra edenler, işleri gereğigün içinde müşteriler, devlet dairelerinde çalışan memurlar, meslektaşlar,teknik destek aldığı (bilgisayar, internet gibi) kurum ve kuruluş çalışanları,banka çalışanları gibi farklı kesimden çeşitli insanlarla karşı karşıya gelmektedirler.Bu noktadan hareketle, bu çalışmada muhasebe meslek mensuplarınıntükenmişlik sendromu yaşayıp yaşamadıkları, yaşıyorlar ise hangi düzeydeolduğu amprik olarak incelenmiştir.Ankete katılan meslek mensuplarının %73,1’i mesleği isteyerek seçtiğini,%70,1’i mesleği severek yaptığını ve %71,3 de mesleği kendine uygun bulduğunubelirmektedir. Bu durumun analiz edilecek olan meslek mensuplarındaki tükenmişlikdüzeyini negatif yönde etkilemesi yani tükenmişlik düzeyini azaltıcı bir etkisininolması beklenmektedir. Yapılan araştırma sonucu elde edilen bulgular, meslekmensuplarında duygusal tükenme alt boyutu itibariyle orta düzeyde, duyarsızlaşmaalt boyutu itibariyle düşük düzeyde ve kişisel başarı alt boyutu itibariyle de ortadüzeyde tükenmişlik yaşadıkları görülmektedir. Tükenmişlik boyutlarının orta vedüşük düzeylerde gerçekleşmesi, meslek mensuplarının meslekle ilgili sorularaverdikleri yanıtları destekleyici niteliktedir The people working under stress with a busy schedule tend to think in time that their energy is exhausted and they no longer can meet the intensive working schedule required by their profession. The studies conducted show that burnout is suffered more heavily in professions that serve directly to the people or in which the human factor is important in service quality. Within this framework, it may be expected that the level of burnout is high in accounting professionals. This is because the accounting professionals come face to face or in contact with many other people as a matter of course, including their clients, public officials working in government offices, colleagues, technical support personnel (computer and internet-related issues, etc.), bank staff, etc. From this viewpoint, this study empirically examines whether the accounting professionals suffer a burnout syndrome and at which level they suffer it if at all. It is observed that 73.1% of the professionals who have participated in the survey choose it by means of profession, 70.1% of them are fond of profession, and 71.3% of them think that their profession is suitable for themselves. It is expected that this will affect the burnout level of the members of the profession to be analyzed in the negative direction, that is, the effect of reducing the burnout level. Findings obtained after the research are seen to be moderate in the emotional exhaustion sub-dimension, low in the depersonalization sub-dimension and moderate exhaustion in the personal success sub-dimension in the professional members. The moderate and low levels of burnout dimensions support the responses of professionals to vocational questions.
Kaynak
Mali ÇözümCilt
28Sayı
146Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBeE16ZzRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.11857/1870