Gifted Filmi Bağlamında Özel Yeteneklilere ve Eğitimlerine Genel Bir Bakış
Abstract
Özel yetenek; zeka, yaratıcılık, sanat, liderlik, motivasyon ve/veya özel yetenek alanlarında bireyinyaşıtlarından daha yüksek düzeyde performans sergileme kapasitesidir. Özel yetenekli öğrencilerinkeşfedilmesi ve gereksinim duydukları eğitim olanaklarının sunulması en başta eğitimde fırsat eşitliğinin birgereğidir. Özel yetenekli çocukların keşfedilmesi için toplumsal farkındalığın geliştirilmesi ilk adım olarakgörülmektedir. Sonrasında ise keşfedilen öğrencilerin tam ve eksiksiz eğitim olanakları iledesteklenebilmelerinin sağlanması gerekmektedir. Bu kapsamda zenginleştirilmiş, farklılaştırılmış birçokuygulama ve materyale ihtiyaç duyulmaktadır. İşte bu noktada araştırmanın temel amacı; özel yetenekliöğrencilere yönelik toplumsal farkındalığın artırılıp keşfedilebilirliklerinin desteklenmesinde ve buöğrencilerle çalışacak öğretmen ve uzmanların gelişiminde bir eğitim materyali olarak kullanılabilirliğinindeğerlendirmesi için Gifted filminin incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerindeniçerik analizi olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda filmde özel yeteneklilere ilişkin yansıttığıfiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal özellikler, yaşadıkları sorunlar ve eğitimleri şeklinde beş temaoluşturulmuştur. Sonuç olarak, Gifted filminin özel yeteneklilerin eğitimine yönelik toplumsal farkındalıkkazandırmak, özel yetenekli öğrencilerin keşfedilebiliriliklerini desteklemek, eğitim fırsatlarına dikkat çekmeküzere bir eğitim materyali olarak kullanılabilir olduğu görüşüne varılmıştır. Öğretmenler ve yöneticiler, olumluya da olumsuz yöntemlerini bu filmlerdeki karakterlerde görebilirler. Sınıf ortamında öğrenme güçlüğü çekenöğrencilere faydalı olabilirler. Eğitimcilerin bakış açıları olumlu etkilenebilir. Mesleki motivasyonlarınınartırılmasında filmden yararlanılabilir. Filmlerdeki araç-gereçler, onlara ilham kaynağı olabilir. Okulda ortayaçıkabilecek herhangi bir sorun hakkında ön görü kazanabilirler. Liderlik davranışı geliştirebilirler. Böyleceeğitim ortamını doğru şekilde düzenleyerek, eğitim ortamında olumlu etkiler yaratabilirler. Special ability; is the capacity of the individual to perform at a higher level than his peers in the areas of intelligence, creativity, art, leadership, motivation and / or special talent. Discovering specially talented students and providing the educational opportunities they need is primarily a requirement of equal opportunities in education. It is seen as the first step, developing social awareness for the discovery of gifted student who has special abilities. Then, it is necessary to ensure that the discovered students can be supported with full and complete educational opportunities. In this context, many enriched and differentiated applications and materials are needed. At this point, the main purpose of the research is; It is the study of Gifted film for the evaluation of the usability as a training material in increasing social awareness and supporting their discoverability and development of teachers and specialists who will work with gifted students. The method of the research was determined as content analysis, one of the qualitative research methods. As a result of the analyzes, five themes were created in the movie, namely the physical, cognitive, social-emotional features, problems they experienced and their education. As a result, it could concluded that Gifted film can be used as an educational material to for the education of teachers and specialist about gifteds, to discuss the characteristics of special talented students and to draw attention to educational opportunities. Also it is thought that it will be beneficial in order to increase the awareness of pre-service teachers and / or parents in order to support the development of special talent. Teachers and administrators can see their positive or negative methods in the characters in these films. They can be useful to students with learning difficulties in the classroom setting. Educators' perspectives can be positively affected. Film can be used to increase their professional motivation. The gadgets in movies can be an inspiration for them. They can gain insight into any problem that may arise at school. They can develop leadership behavior. Thus, they can create positive effects in the educational environment by arranging the education environment correctly.
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
15Issue
5URI
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44413https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJMU1UQTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/1824
Collections
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]