Otel İşletmelerinde Mutfak Şeflerinin Yenilikçi Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi: Antalya Örneği
Özet
Araştırmada otel işletmelerinde çalışan mutfak şeflerinin yenilikçi davranışlarını etkileyenfaktörlerin belirlenebilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemikullanılmıştır. Araştırma amacı doğrultusunda alanyazın taraması yapılmış ve ölçme aracıiçin ifade havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşü ve pilot çalışma sonrasında ölçmeformunun son hali ile araştırma verileri 2017 yılı Temmuz-Ağustos aylarında Antalya iliKemer, Aksu ve Serik ilçelerinde bulunan beş yıldızlı otel işletmelerinin mutfak bölümündeçalışan aşçıbaşı, aşçıbaşı yardımcısı ve bölüm şefleriyle anket tekniğiyle elde edilmiştir.Toplam 357 katılımcıdan elde edilen verilerle açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir.Açımlayıcı faktör analiziyle yenilikçi davranış değişkenini oluşturan “araştırma” ve“geliştirme” olmak üzere iki faktör ortaya çıkmıştır. Bu faktörler bağımlı değişken olarakbelirlenen yenilikçi davranış değişkeninin faktörleridir. Yenilikçi davranış değişkeninietkilediği değerlendirilen “yönetsel uygulamalar”, “teknolojik araçlar”, “yasaldüzenlemeler”, “takım çalışması”, “müşteri beklentileri” ve “yetkinlik” olmak üzere altıbağımsız faktörün oluştuğu görülmüştür. Gerçekleştirilen regresyon analizleri sonucunda;“yönetsel uygulamalar”, “teknolojik araçlar” ve “müşteri beklentileri” faktörlerininyenilikçi davranış değişkenini anlamlı bir şekilde etkilediği görülmüştür. The aim of this research is to determine the factors affecting the innovative behaviors of kitchen chefs working in hotel businesses. Quantitative research method was used in the research. For the purpose of the research, the literature was searched and set of expressions was created for the measurement tool. After the expert opinion and pilot study, the survey data and the final version of the survey form were obtained in July-August 2017 by survey technique with chef chef, assistant chef and department chiefs working in the kitchen department of five-star hotel businesses in Kemer, Aksu and Serik districts of Antalya. Exploratory factor analysis was performed with data obtained from a total of 357 participants. The exploratory factor analysis revealed two factors, namely “research” and “development oluşturan, which constitute the innovative behavior variable. These factors are the factors of the innovative behavior variable which is determined as dependent variable. Six independent factors, namely ”managerial practices”, “technological tools”, “legal regulations”, “teamwork”, “customer expectations” and “competence”, which are considered to affect the innovative behavior variable, were observed. As a result of the regression analyzes performed; “managerial practices”, “technological tools” and “customer expectations” were found to have a significant effect on the innovative behavior variable.
Kaynak
Journal of Tourism and Gastronomy StudiesCilt
7Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.21325/jotags.2019.443https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpRek9UTXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/1777