Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocuklukta stem yaklaşımına yönelik görüşleri (uygulamalı bir çalışma)
Abstract
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Çocuklukta STEM Yaklaşımına Yönelik Görüşleri (Uygulamalı Bir Çalışma) Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin erken çocuklukta STEM yaklaşımına yönelik görüşlerini belirlemektir. Yapılan bu araştırmada karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Bu araştırma kapsamında öğretmenlerden önce nicel veriler sonrasında ise nitel veriler toplanmıştır. Çalışma kapsamında ön test-son test tek gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 22 okul öncesi öğretmenden oluşturulmuştur. Çalışma grubu oluşturulurken olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden amaca yönelik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu örnekleme yöntemi içinde ise ölçüt örneklemesi yöntemi seçilmiştir. Araştırma öncesi okul öncesi öğretmenleri çalışma hakkında bilgilendirilerek gönüllülük formlarını doldurmaları istenmiştir. Araştırmada STEM eğitiminden önce okul öncesi öğretmenlerine "Öğretmen Öz-Yeterlilik Ölçeği" ve "STEM Öğretmen Yeterliği ve STEM'e (T-STEM) Karşı Tutumlar Ölçeği" ön testleri uygulanmıştır. Ardından öğretmenler 8 haftalık eğitim sürecinden geçmiştir. Eğitim sonunda öğretmenlere "Öğretmen Öz-Yeterlilik Ölçeği" ve "STEM Öğretmen Yeterliği ve STEM'e (T-STEM) Karşı Tutumlar Ölçeği" son testleri ile "Öğretmen Görüşme Formu" uygulanmıştır. Nicel verilerin istatistiksel değerlendirmesi SPSS 24 paket programı ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin değerlendirilmesinde karşılaştırmalı örneklem t testi uygulanmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi ile değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında STEM eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin ön test-son test puanlarında olumlu yönde anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak öğretmenlerin STEM eğitimini önemli bulduğu ve erken çocukluk döneminden itibaren STEM eğitimine başlanması gerektiği kanısına varılmıştır. Opinions of Preschool Teachers on STEM Approach in Early Childhood (A Practical Study) The objective of the present study is to determine the opinions of preschool teachers about STEM approach in early childhood. In this study, explanatory mixed method is used out of mixed research methods. Within the scope of this research, quantitative data are collected from teachers at first, and then, qualitative data are collected from them. One group quasi experimental pretest posttest design is used within the scope of the study. Study group of the research is comprised of 22 preschool teachers. When study group is being created, goal-oriented sampling is used out of nonprobability sampling methods. Criterion sampling method is selected out of the aforementioned sampling method. Preschool teachers were informed on the study pre-research, and asked to complete volunteer forms. In the research, preschool teachers from STEM education were subjected to the pretests of "Teacher Self-Efficacy Scale" and "STEM Teacher Efficacy and Attitudes Toward STEM (T-STEM) Scale". Then, teachers had undergone a training period of 8 weeks. In the end of training, teachers were subjected to the posttests of "Teacher Self-Efficacy Scale" and "STEM Teacher Efficacy and Attitudes Toward STEM (T-STEM) Scale", as well as "Teacher Interview Form". Statistical assessment of quantitative data was analysed by SPSS 24 package program. Comparative sampling t test was performed in assessment of quantitative data. Qualitative data were assessed by content analysis. When we review results of the study, we detected that there is a positive significant difference in pretest-post test scores of preschool teachers, who received STEM education (p<0.05). As a result, we reached to the conclusion that teachers consider STEM education as important, and that STEM education must be initiated from early childhood.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LVizRJuxBE9OPTWAm_FhUDOybFLVWsfHjcnDupDAKju2https://hdl.handle.net/20.500.11857/1488
Collections
- Tez Koleksiyonu [52]