Materyalist Değerler, Bilişsel Satın Alma ve Satın Alma Sonrası Bilişsel Uyumsuzluk Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Citation
Yılmaztürk, Y. ve Akyol, A. (2020). Materyalist Değerler, Bilişsel Satın Alma ve Satın Alma Sonrası Bilişsel Uyumsuzluk Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 12(2), 311-342Abstract
Bu çalışmanın amacı, materyalist değerler, bilişsel satın alma ve satın alma sonrası bilişsel uyumsuzluk ölçeklerinin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yaparak literatüre katkıda bulunmaktır. Çalışma, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak Trakya Bölgesinde yer alan Tekirdağ, Edirne ve Kırklareli illerindeki 126 tüketiciden toplanan verilerden elde edilen analizlere dayanmaktadır. Bu çalışma kapsamında demografik, güvenirlik ve faktör analizleri yapılmıştır. Ölçeklerin alt boyutları ile birlikte faktör açıklayıcılıkları ve güvenirlikleri hesaplanmıştır. Materyalist Değerler Ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0,82, Bilişsel Satın Alma Ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0,92 ve Satın Alma Sonrası Bilişsel Uyumsuzluk Ölçeğinin güvenirlik katsayısı 0,95 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda, ölçeklerin geçerli ve güvenilir ölçme aracı oldukları gösterilmiştir. Bu ölçeklerin Türkçe uyarlamalarının ülkemizde satın alma konusunda yapılacak araştırmalara katkıda bulunması beklenmektedir. This study aims to contribute to the literature by analyzing the validity and reliability of materialistic values, cognitive purchasing, and post-purchase cognitive dissonance scales. The study was based on the analysis of data collected from 126 consumers, using the convenience sampling method, from the provinces of Tekirdağ, Edirne, and Kırklareli in the Thrace Region. Demographic, reliability, and factor analyses were performed within the scope of this study. Factor explanatory quality and reliability of the scales were calculated together with the sub-dimensions. The Reliability Coefficient of the Materialist Values Scale was 0.82, the Reliability Coefficient of the Cognitive Purchase Scale was 0.92, and the Reliability Coefficient of the Post-Purchase Cognitive Dissonance Scale was 0.95. As a result of the findings, it was shown that the scales were valid and reliable measurement tools. It is expected that the Turkish adaptations of these scales will contribute to the researches to be conducted on purchasing in our country.