Meslek Yüksekokulları ile İlgili Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Genel Bir Değerlendirme
Künye
Aslanyürek M., Demirel C., Altay A., (2019). Meslek Yüksekokulları ile İlgili Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Genel Bir Değerlendirme. 8. International Vocational Schools Symposium, 1(1), 50-57.Özet
İş dünyasının ihtiyaç duyduğu teknik becerilere sahip meslek elemanlarını yetiştiren meslek yüksekokulları, bulunduğu ülkenin ekonomik ve endüstriyel kalkınmasına önemli katkılar sağlayan akademik kurumlardır. Bu özellikleriyle meslek yüksekokulları akademik hayatın önemli unsurlarından birisidir. Nitekim literatüre bakıldığında meslek yüksekokulları ile ilgili gerek dünyada gerekse ülkemizde birçok farklı bilim dalında bildiri, makale, kitap, proje, tez vb. birçok akademik çalışmanın yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmalarda her bilim dalı kendi alanının bakış açısıyla meslek yüksekokullarını incelemektedir. Bu araştırmada 1995-2018 yılları arasında Türkiye’de meslek yüksekokulları ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezler incelenmiştir. Belgesel tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada, amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından 1996-2018 yılları içerisinde arşivlenen ve meslek yüksekokulları hakkında hazırlanan 130 tez oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında yer alan 130 tez, çalışma için oluşturulan “Tez Değerlendirme Formu” ile türleri, konuları, yıllara göre dağılımı, gerçekleştirildiği enstitülere göre dağılımı, kullanılan araştırma yöntemlerine göre dağılımı, ölçme araçlarına göre dağılımı ve örneklem gruplarına göre dağılımına göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular yüzde ve frekans değerlerine dayalı bir şekilde yorumlanmış olup, tablolar ve grafikler üzerinde gösterilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, meslek yüksekokulları ile ilgili hazırlanan yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden daha fazla olduğu, tezlerde en çok nicel araştırma yönteminin ve ölçme aracı olarak ölçeklerin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca tezlerde ağırlıklı olarak müfradat, öğrenci ve öğretim elemanlarını merkeze alan konuların ele alındığı da tespit edilmiştir. Vocational high schools, which train the professional staff with the technical skills needed by the business world, are academic institutions that make important contributions to the economic and industrial development of the country in which they are located. With these characteristics, vocational schools are one of the important elements of the academic life. As a matter of fact, when the literature is examined, it is seen that many academic studies with respect to vocational schools such as papers, articles, books, projects and dissertations have been conducted in many different branches of science both in the world and in our country. In these studies, every branch of science examines the vocational schools from the perspective of their field. In this study, the graduate dissertations prepared with respect to vocational schools between the years of 1996 and 2018 in Turkey were examined. In the study which was carried out in the descriptive survey model, the criterion sampling method was used. The sample of the study was composed of 127 dissertations which had been prepared with respect to vocational schools and had been archived by YÖK’s Department of Publication and Documentation between the years of 1996 and 2018. A Dissertation Evaluation Form was developed in order to classify the dissertations and these 127 dissertations were analyzed by being classified according to their types, subjects, their distribution by years, their distribution by the institutes, their distribution by their research methods, their distribution by their measurement methods and their distribution by their sample groups. SPSS (Statistical Package for Social Scineces) 24.0 package was used in the analysis process. The findings of the study were interpreted based on percentage and frequency values and were shown on tables and graphs. According to the results of the study, it was determined that the number of the master’s dissertations prepared with respect to vocational schools was greater than the doctoral dissertations and it was determined that the most quantitative research method and scales as a measurement tool had been used in the dissertations. In addition, it was also determined that the dissertations had mainly focused on subjects that centered on curricula, students and instructors.