Orhan Kemal'in 'Kanlı Topraklar' Adlı Romanında Sosyal Meseleler
Künye
Bulut, B. (2017). Orhan Kemal'in 'Kanlı Topraklar' Adlı Romanında Sosyal Meseleler. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 149-169.Özet
A dynamic society maintains its development through its traditions coming from the past, culture, economic relations, belief system, and unwritten rules. Social changes that seem to be following a horizantal progress in the past turn out to be following a vertical progress in modern times especially with the improvements in industry and varieties in ways of thinking. These developments and changes inevitably effect the judgements of values and daily life. Turkish society have experiences a few breaking points throughout the history. Without a doubt, the most prominent of these is the fall of Ottoman Empire after the War of Liberation and the foundation of Turkish Republic. With the understanding of a new era, there have been great changes in many areas such as law, trade, or alphabet. The new system attempted to implement the reformations as immediate as possible while still dealing with the problems inherited from the past. As a result, social problems troubling some people occured. Intellectuals are not indifferent to the social problems caused by the reformations. Orhan Kemal, approaching to the social problems with a Marxist perspective, presents the problems of peasants, landownership, class differences, the bureaucracy- bourgeoisie relations, family in his novel named “Kanlı Topraklar”. In this paper, the problems that the novel presents will be studied in accordance with the perspective of the writer. In this paper, i will study the social problems in “Kanlı Topraklar” by Orhan Kemal who creates his works by reflecting the society in a realistic manner. Transformation of landownership that occured in the times of Ottoman and continued during the Republic period, its problematic results that the peasants dealt with, class distinctions, the relationship between bureaucracy-bourgeoisie, and the condition of familya re analyzed through a Marxist perspective. In the paper, it is stated that the source of the social problems in the novel is the inherited problem of land, liberal policies, and class distinctions. Dinamik bir yapı arz eden toplum geçmiş dönemlerden beri oluşturduğu gelenekleri, kültürel hazinesi, iktisadî ilişkileri, inanç biçimi ve yazılı olmayan kuralları ile varlığını ve gelişimini sürdürür. Geçmişte yatay seyreden toplumsal değişimler, modern zamanlara gelindiğinde özellikle sanayi alanındaki ilerleme ve düşünce hayatındaki canlılıkla birlikte dikey bir seyir hâlini almıştır. Bu da gelişmeler elbette toplumun değer yargılarına ve gündelik hayatına sirayet eder. Türk toplumu tarih içerisinde birkaç kırılma dönemi yaşamıştır. Şüphesiz bunların en derini, Kurtuluş Savaşı’nın akabinde kıtalara ve yüzyıllara hükmetmiş Osmanlı’nın yıkılması ve yerine Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıdır. Yeni bir yönetim felsefesiyle Osmanlı’nın monarşik düzeninin yerine ikâme edilen Cumhuriyet’le birlikte hukuktan ticarete, kılık kıyafetten alfabeye kadar birçok alanda değişimler meydana gelmiştir. Geçmişin kalıplaşmış sorunlarını da devralan yeni sistem, getirdiği yenilikleri bir an önce uygulamaya geçirmek istemiştir. Sonuçta bu durum bazı eksiklikleri ortaya çıkarıp toplumun birtakım kesimini sıkıntıya sevk edecek sosyal meseleleri doğurmuştur. Aydın olarak görülen sanatçılar da değişimlerin sebep olduğu toplumsal problemlere kayıtsız kalamaz. Bu çalışmada toplumcu gerçekçi bir kimlikle eserlerini meydana getiren Orhan Kemal’in “Kanlı Topraklar” adlı romanında sosyal meseleler incelenmiştir. Eserde anlatılan Osmanlı’dan süregelen ve Cumhuriyet Dönemi ile devam eden toprak mülkiyetinin dönüşümünü, köylülerin bu minvalde yaşadığı sıkıntılar, sınıfsal ayrılıklar, bürokrasi-burjuva ilişkisi ve aile kurumunun durumu Marksist bakış açısıyla irdelenmiştir. Romanda konu edinilen toplumsal problemlerin kaynağının geçmişten gelen toprak meselesi buna bağlı olarak siyasî erkin politikaları ve sınıfsal farklılıklar olduğuna işaret edilmiştir.
Kaynak
International Journal of Languages’ Education and TeachingKoleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [624]