Kant'ın Ontolojik Kanıt Eleştirisinin Epistemolojik Temelleri
Künye
Keskin, G. Kant'ın Ontolojik Kanıt Eleştirisinin Epistemolojik Temelleri, FLSF Dergisi, Bahar 2019, ss.97-116.Özet
Ontolojik kanıt, Anselmus’un düşünce tarihinde ilk kez öne sürdüğünden bu  yana, Tanrı’nın varlığına dair sunulan kanıtlar arasında, pek çok filozofu kendisine  çeken konulardan birisi olagelmiştir. Genellikle savunanından daha çok eleştireni  olsa da, ontolojik kanıt konusunda kapsamlı ve sağlam temellere dayanan ilk  eleştiriyi Immanuel Kant getirmiştir. Saf Aklın Eleştirisi’nde tüm geleneksel teistik  kanıtları üç türe – fiziksel tanrı-bilimsel, kozmolojik, ontolojik- ayırdıktan sonra,  diğer iki kanıt türüne getirdiği eleştirileri de ontolojik kanıta getirdiği eleştirilerin  temeline dayandırmıştır. Bu çalışmada, öncelikle Anselmus’la başlayarak Descartes  ve Spinoza’nın ontolojik kanıtı açıklanarak yer yer bu kanıtlamalara getirilen  eleştirilere kısaca değinilecektir. Böylelikle Kant’ın getirdiği ‘geleneksel’ metafizik  eleştirisinin zemini serimlenecektir. Kant’ın ontolojik kanıta getirdiği eleştirinin  epistemolojik temellerinin açıkça aktarılabilmesi için Kant’ın teorik felsefesinin ana  hatları üzerinde durulduktan sonra eleştirinin mahiyeti açıklanacaktır. Kant’ın  ontolojik kanıta getirdiği eleştirinin arkasında yatan niyetin ontolojik mi yoksa  epistemolojik mi olduğu ise sonuç bölümünde ele alınacaktır Since the first time Anselm had asserted in the history of philosophy, out of  many proofs of God’s existence, ontological proof has been one of the subjects that  has attracted many philosophers. Even though it’s critics are more than it’s  supporters, the first extensive and solidly grounded criticism of ontological proof  was done by Immanuel Kant. After categorizing the traditional theistical proofs as  three types – physico-theological, cosmological, ontological - in Critique of Pure  Reason; he has also founded his criticism of the other two types of proof on the same  ground as his criticism of ontological proof. In this study, by starting from Anselm  first, Descartes and Spinoza’s ontological proof will be explained, and at times  criticisms on these proofs will shortly be mentioned. Thus, foundation of ‘traditional’  criticism of metaphysics done by Kant will be explained. In order to convey the  epistemological grounds of Kant’s criticism of ontological proof, after outlines of  Kant’s theoretical philosophy are emphasized, nature of the criticism will be  explained. Whether the intention lying behind the criticism of ontological proof  which held by Kant is epistemological or ontological will be adressed in the  conclusion chapter. 
Kaynak
Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi (FLSF)Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]



















