Kırklareli Kentinin Korunmasında Çocukların Katılımı Üzerine Bir Araştırma
Künye
8. Uluslararası Sinan Sempozyumu, 25-26 Nisan 2013, EdirneÖzet
Historical environments, along with physical and social environments, consist of many cultural assets  which provide cities with an “identity” and which should be conserved. The city center of Kırklareli has  been experiencing a “new production process of building” that has accelerated in recent years.  Therefore, the purpose of this study, that is orientated towards the cultural assets whose numbers  have been decreasing, is to determine the levels of children’s perceptions and consciousnesses and  at the same time is to make them begin to think about the historical environments. The second  section involved a survey, that was carried out over the students that had been given education at the  3rd and 4th classes at the Cumhuriyet Secondary School, which had been chosen as the sample in  the city center. The study consisted of four sections. The definitions of historical environment and  urban conservation, their meanings and the conservation difficulites of the Kırklareli city were handled  within the first section. Being carried out over 126 students, whose ages were between 9 and 10, the survey consisted of two  parts. There were 7 questions that were orientated towards identifying the children and their families  within the first part; and there were 13 questions, orientated towards measuring the sample’s  consciousness and awareness of the issue of historical environment within the second part . The  results of the survey were evaluated within the same section of the study and the third section  involved the proposals and the acquisitions for developing the consciousness of conserving the  historical environment by means of education. An overall evaluation was made within the last section  of the study. Liking the city along with its all assets and the consciousness of adopting it should be  obtained at an early age. To this end, school curriculums of the children, who are the adults of the  future, should consist of a well-organized program, intended for the identification of the traditional  culture and for giving the consciousness of historical environment and thereafter should be pursued  with the support of conscious parents and educationists. Tarihi çevreler; fiziksel ve sosyal çevreleriyle bir bütün olarak kentlere “kimlik” kazandıran, korunması  gerekli birçok kültür varlığından oluşmaktadır. Kırklareli kent merkezi son yıllarda giderek hızlanan  “yeni yapı üretim sürecini” yaşamaktadır. Dolayısıyla sayıları giderek azalan kültür varlıklarına yönelik  olarak bu çalışmada çocukların algı ve bilinç düzeylerinin belirlenmesi, bununla beraber tarihi çevreler  hakkında düşünmeye başlamalarını sağlamak amaçlanmıştır.  Dört bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde tarihi çevre ve kent koruma tanımları, anlamı,  Kırklareli kentinin koruma sorunları ele alınmıştır. İkinci bölümde kullanıcı katılımı ve kent merkezinde  örnek olarak seçilen Cumhuriyet Ortaokulunun 3. ve 4. Sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilen anket  çalışması yer almıştır. 9-10 yaş grubunda toplam 126 öğrenci ile yapılan anket iki bölümden  oluşmaktadır. Birinci bölümde çocukları ve ailelerini tanımaya yönelik 7 adet, İkinci bölümde ise tarihi  çevre konusunda bilinç ve farkındalıklarını ölçmeye yönelik 13 adet soru yöneltilmiştir. Anket sonuçları  aynı bölümde değerlendirilmiş, Üçüncü Bölümde ise eğitim yoluyla tarihi çevre koruma bilincinin  geliştirilmesine yönelik öneriler ve kazanımlar yer almıştır. Çalışmanın son bölümünde genel bir  değerlendirme yapılmıştır.  Kenti bütün varlıklarıyla sevme, sahiplenme bilinci, küçük yaşlarda edinilmelidir. Bu amaçla geleceğin  yetişkinleri olan çocukların okul müfredatları; geleneksel kültürün tanıtımı ve tarihi çevre bilincinin  kazandırılmasına yönelik iyi düzenlenmiş bir programdan oluşmalı, bilinçli ebeveynler ve eğitimcilerle  birlikte yürütülmelidir. 



















