
 

 

SOVYET HÂKİMİYETİ ALTINDAKİ TÜRK YURTLARININ BAĞIMSIZLIK DAVASINI 

AKTARAN YAYINLARA TÜRKİYE’NİN BAKIŞI (1923-1945)1 

Deniz GÜNER2 

ÖZ 

Sanayi devriminden sonra gelişen sömürgecilik uzun vadede global bir savaşın yaşanmasına neden olmuştu. 

Birinci Dünya Savaşı sonrası dünya haritası değişmiş bu değişiklik pek çok yeni sorunu beraberinde getirmişti. 

Bu durumdan etkilenen coğrafyalardan biri de Türk Dünyasıydı.  

Savaş sonrası Anadolu’da Türkiye Cumhuriyeti Devleti kurulmuştu. Kuzeyde kalan diğer Türk Yurtları ise 

Bolşevik İhtilali sonrası kendi bağımsızlık mücadelesini vermeye çalışıyordu. Özellikle Azerbaycan, kendi 

davasını konu alan yayınlar ile oldukça dikkat çekiyordu… 

Bu çalışmanın amacı Sovyet hâkimiyeti altındaki Türk yurtlarının bağımsızlık davasını aktaran yayınlara 

Türkiye’nin nasıl bir tutum sergilediğini ortaya koymaktır. 

Anahtar Kelimeler: Mehmet Emin Resulzade, CanbekHavjoko, Yaş Türkistan, Millet Bayrağı 

 

THE ATTITUDE OF TURKEY TOWARDS THE PUBLICATIONS WHICH TRANSMITS THE 

INDEPENDENCE ISSUE OF TURKISH HOMELANDS UNDER SOVIET DOMINANCE 

(1923-1945) 

ABSTRACT 

The colonialism that developedafter the industrial revolution caused a global war in the longrun. The 

worldmapafter the First World War changed, this change brought manynewproblems. One of the geographies 

affected by this situation was the Turkish World.  

The Republic of Turkey was founded in Anatolia after the war. The other Turkish territories in the north were 

trying to give their independence struggle after the Bolshevik Revolution. In particular, Azerbaijan attracted 

considerable attention with its publications. 

The aim of this study is to reveal the attitudes of Turkey towards the publications which transmits the 

independence issue of Turkish homelands under Soviet dominance. 

Keywords: Mehmet Emin Resulzade, CanbekHavjoko, Yaş Türkistan, Millet Bayrağı. 

 

                                                 
1 Bu makale 14-17 Mart 2019 Tarihleri Arasında Düzenlenen Uluslararası Türk Dünyası Basın 

Sempozyumunda Sunulan Bildirinin Geliştirilmiş  Tam Metnidir. 
2Dr.Öğretim Üyesi, Kırklareli Üniversitesi, Tarih Bölümü, gunerdeniz1@hotmail.com 

ORCID ID: 0000-0002-1496-0913 



1466 
GÜNER, Deniz  (2019). The Attitude of Turkey Towards The Publıcations Which Transmits The Independence Issue of Turkısh 
Homelands Under Soviet Dominance (1923-1945), Gumushane University e-Journal of Faculty of Communication (e-GİFDER) 
Volume: 7, International Turkish World Press Symposium Special Number, p. 1465-1475 

 

 

GİRİŞ 

 Birinci Dünya Savaşı’nın sona ermesinin ardından Mondros Ateşkes 

Antlaşması’nın hükümlerinin yarattığı hoşnutsuzluk Anadolu’da yeni bir uyanış 

meydana getirmişti. Esasında uzun bir dönemden beri çokça taraftarı olan Türk 

milliyetçiliğinin belki de en fazla güçlendiği dönem Milli Mücadele aşamasıydı. Zira 

artık kurtuluşun tek çaresi bu birliğe sarılmak ve yeni bir devlet oluşturmaktı. Bu 

fikirle yola çıkan Mustafa Kemal ve arkadaşları İstiklal Harbinde başarılı olduktan 

sonra yeni devleti Türk milliyetçiliği çerçevesinde şekillendirdiler. 

 Cumhuriyetin ilanına giden süreçte sıkça merak edilen bir konu vardı. Yeni 

kurulacak olan Türk Devleti ekonomik model olarak yüzünü batıya dönüp kapitalist 

bir sistem mi benimseyecekti yoksa Sovyetlere yaklaşıp katı bir devletçilik mi 

uygulayacaktı? Türkiye bu sorunun cevabını daha Lozan Barış Antlaşması 

imzalanmadan Birinci İktisat Kongresinde duyuracaktı. Bu durum bundan sonraki 

süreçte Türkiye’nin yönünü batıya çevireceğinin habercisi olacaktı. Öyle ki yavaş 

yavaş devletçilik politikaları uygulanmaya başlansa bile Türkiye, kuzey komşusu 

Sovyetler Birliği’nden ve onun resmi ideolojisinden daima çekinen bir tutum 

sergileyecekti. Bu durum ideolojik olarak Sovyet yayılmacılığı altındaki topraklarda 

yayınlanan her türlü basılı materyale kuşkuyla yaklaşılmasına neden olacaktı. 

 Cumhuriyetin kurulduğu yıllarda ekonomik ve askeri yönden harap durumda 

olan Türkiye, dış siyasette denge politikasını benimsemiş bir ülkeydi. Özellikle 

jeopolitik konumu, komünizm ile kapitalizmin ülkenin sınırlarına kadar dayanmış 

olması, Türkiye için hem avantaj hem dezavantaj olacaktı. Avantajdı çünkü batıyla 

çıkmaza sürüklendiği her konuda Sovyet kartını kullanma eğiliminde oluyordu. 

Dezavantajdı çünkü olası bir Sovyet teyakkuzundan daima çekiniyordu.  

 Türkiye, Türk dünyasının özgürlük mücadelesini aktaran yayın organlarına 

temkinli yaklaşmak durumunda kalıyordu. Zira kuzey komşusunu kışkırtmaktan 

çekiniyordu. Öte yandan bu yayınların bilfiil kendi sınırlarından Türk dünyasına 

yayılmasına müsaade edebildiği ölçüde müsaade ediyordu. Türkiye, komünist 

ideolojiyi öven ya da övmesi muhtemel her yayını yasaklamaktaydı. Diğer yandan 

komünist ideolojiyi olabildiğince eleştiren Türk halklarının yayınlarını da 

yasaklıyordu. Bu iki durum oldukça çelişkili görünmekteydi.
1 



1467 
GÜNER,  Deniz  (2019). Sovyet Hâkimiyeti Altındaki Türk Yurtlarının Bağımsızlık Davasını Aktaran Yayınlara Türkiye’nin  
Bakışı (1923-1945), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER) Cilt: 7, Uluslararası Türk Dünyası 
Basın Sempozyumu Özel Sayısı, s. 1465-1475 
 

 

Türk dünyasındaki yayınlarla ilgili pek çok araştırma yapılmıştır. Ancak 

yapılan çalışmalar genellikle belli bir ülkeyi ya da tek bir yayını kapsamakta ve 

çoğunlukla yayınların edebi yönlerini ele almaktadır. Bu çalışmamızda ise 1923-

1945 yani Türkiye’de cumhuriyetin kuruluşundan İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna 

kadar geçen sürede, Türk dünyasının özgürlük mücadelesini konu alan ve Türkiye’de 

Bakanlar Kurulu Kararıyla yasaklanan bütün süreli yayınların yasaklanma nedenleri 

üzerinde durulmuştur.  Söz konusu yasaklamaların en fazla görüldüğü dönem 1923-

1945 arası olması nedeniyle de çalışma bu tarih aralığını kapsamaktadır. 

1.Yöntem 

 Günümüzde internetin ortaya çıkmasıyla beraber kamuoyu oluşturma 

sürecindeki gücünü bir miktar kaybetmiş gibi görünen basın aslında halen yasama 

yürütme ve yargıdan sonraki en güçlü dördüncü erk olma özelliğini sürdürmektedir. 

Sırasıyla radyo, televizyon ve internet yayıncılığının güçlenme ve kolay 

ulaşılabilirliğinin artmasıyla basılı olan gazete ve dergiler önemini yitirmiş gibi bir 

algı oluşsa da, tarihçiler arasında halen basılı materyallerin saygınlığı kabul 

görmektedir. Bu nedenle çalışmamızda arşiv belgelerine eş olarak içerikte bahsi 

geçen yayınlardan ulaşabildiklerimizi, metne dâhil etmesek de, fikir sahibi olabilmek 

amacıyla inceledik.   

 Sovyet hâkimiyeti altındaki Türk yurtlarının bağımsızlık mücadelesinin 

düşünsel alt yapısının kitlelere ulaştırılması basın aracığı ile olmuştur. Kamuoyu 

oluşturmadaki gücü göz önünde bulundurulacak olursa, Türkiye Cumhuriyeti 

Hükümeti’nin bu yayınlara karşı nasıl bir tutum sergilediğini belirlemek için, temel 

kriter olarak Bakanlar Kurulu Kararlarından çıkan sonuçlar kullanılmıştır.  

Çalışmada Bakanlar Kurulunun verdiği yasaklama kararlarının tarih ve 

gerekçeleri ile Türk-Sovyet ilişkilerinin seyri karşılaştırılarak, yasaklamalarla bu 

ilişkinin bağlantısının olup olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca yayınlardan 

ulaşılabilenlerin içeriği incelenerek yasaklama gerekçesinin doğruluğu teyit edilmiş, 

tutarsız olanların esas yasaklanma nedeni ortaya konulmaya çalışılmıştır. 



1468 
GÜNER, Deniz  (2019). The Attitude of Turkey Towards The Publıcations Which Transmits The Independence Issue of Turkısh 
Homelands Under Soviet Dominance (1923-1945), Gumushane University e-Journal of Faculty of Communication (e-GİFDER) 
Volume: 7, International Turkish World Press Symposium Special Number, p. 1465-1475 

 

 

2.Bulgular 

 Birinci Dünya Savaşı sonrası Anadolu’daki Milli Mücadele sona ermişti. 

Ancak Sovyet baskısı altındaki Türk yurtlarında özgürlükten bahsetmek pek de 

mümkün değildi. İşte tam da bu yüzden pek çok Türk aydını Türkiye’ye gelip 

özgürlük mücadelesinin devamı için basın aracılığıyla propaganda faaliyeti 

yürütmeye başladılar. Bunlardan ilki Mehmet Emin Resulzade ve Yeni Kafkasya 

mecmuasıdır. 

 Dergi  “Milli Azerbaycan Hareketi’nin” yayın organı olarak 26 Eylül 1923’te, 

İstanbul’da yayınlanmaya başlamıştır (Şimşir,2002: 39). Derginin yayın politikası 

sadece Azerbaycan’ın değil Sovyet hâkimiyetinde yaşamaya zorlanan bütün 

Türklüğün farkındalığını arttırmaktır. Gazete Komünist ideolojiye karşı yayın 

yapmakta olduğu için Bolşevikler tarafından yakından takip edilmektedir (Can,2007: 

113). 

 Mehmet Emin Resulzade Yeni Kafkasya’daki yazılarında genellikle siyasî 

konuları işlemiştir. Dergi sıklıkla komünizmi tenkit ederken genellikle milliyetçi 

temalar işlemektedir (Can,2007: 111). Mirza Bala’nın da yazılarının olduğu Yeni 

Kafkasya 29.09.1927 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararıyla yasaklanmıştır. Detaylı 

gerekçe belirtilmemiş sadece yayınlar “muzır neşriyat” olarak nitelendirilmiştir 

(BCA.30..18.1.1./27.54..3). Esas neden ise derginin komünizm aleyhinde yayın 

yapıyor olmasının Sovyetlerde yarattığı rahatsızlıktır. Bu durum Ekim Devrimi'nin 

10. yıldönümü kutlamaları için Türkiye Cumhuriyeti'nden de diplomatik bir heyetin 

davet edildiği sırada, Sovyet hükümetine yapılan bir jest olarak algılanmıştır. 

 1929 yılına gelindiğinde ise Türkiye’de geniş çaplı komünist tutuklamaları 

yapılmaya başlanmıştı. Bunun nedenlerinden biri İngiltere’de 1926 yılı içerisinde 

başlayan büyük bir genel greve Sovyetlerin maddi destek sağlaması ile İngiliz-

Sovyet ilişkilerinin bir hayli gerginleşmesinin ardından yaşanan gelişmelerdi. İngiliz 

güvenlik güçleri, 1927 yılının Mayıs ayında Londra'daki ARKOS isimli Rus-İngiliz 

Kooperatif Şirketine baskın yaptıklarında, kooperatifin aslında geniş bir casusluk 

ağını yönlendirdiğine dair belgeler ele geçirdiler. Bu arada Çin hükümeti Pekin'deki 

Rus Konsolosluğu'nu basmış ve ARKOS'la ilgili belge bulmuştu. ARKOS’un 

İstanbul’da da bir şubesi bulunmaktaydı. Başlarda Türkiye’nin sorun etmediği bu 



1469 
GÜNER,  Deniz  (2019). Sovyet Hâkimiyeti Altındaki Türk Yurtlarının Bağımsızlık Davasını Aktaran Yayınlara Türkiye’nin  
Bakışı (1923-1945), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER) Cilt: 7, Uluslararası Türk Dünyası 
Basın Sempozyumu Özel Sayısı, s. 1465-1475 
 

 

durum ARKOS’un Türkiye’de Bolşevik isimli bir broşür yayınlamasıyla sorun haline 

geldi ve komünist tutuklamalar başladı. Bunun üzerine Pravda gazetesinde 

“Türkiye'de komünizmin geliştiği ve Türk komünistlerin Burjuvaziye karşı muzaffer 

olacağı” yönünde çıkan haberler ile Türk Sovyet ilişkileri fazlasıyla gerginleşti 

(Andican, 2009: 439). Böylelikle Türkiye, Sovyet karşıtı yayınlara esnek bir tutum 

sergilemeye başladı. Özellikle ilişkililerin iyileşmeye başlamasıyla sonradan 

kapatılacak olan Odlu Yurt, Bildiriş, Azeri Türk dergilerinin yayınlanmasına tam da 

bu süreçte başlanmıştı. 

 Türk aydınlarının, işgal altındaki vatanlarından Türkiye’ye göç ederek 

çıkarttıkları bir başka dergi de Haziran 1927’de yayın hayatına başlayan Yeni 

Türkistan’dır (Can, 2007: 119). Yeni Türkistan, “Türk Milli Birliği” yayın organıdır. 

Yeni Kafkasya’nın kapatılmasından sonra yayına başlamıştır (Kara, 2002: 313). 

Dergiye, “Türkistan” denilmesi bu kelimenin Sovyetlerde yasaklanmasına yapılan bir 

göndermedir (Çınar, 2010: 12). Yeni Türkistan 1931 yılında Bakanlar Kurulu 

Kararıyla doğru düzgün bir gerekçe dahi gösterilmeden yasaklanmıştır.
2 

Yeni 

Türkistan dergisinin kapatılmasında, Türk-Sovyet ilişkilerindeki yakınlaşma etkili 

olmuştur. Sovyet Dışişleri Komiser Yardımcısı Karahan'ın 13 Aralık 1929 yılında 

Türkiye'yi ziyaret etmesi ile Türk-Sovyet ilişkileri ivme kazanmış, 1925 

Antlaşmasının iki yıl daha uzatılmasıyla ilgili ek protokol imzalanmıştır (Andican, 

2009: 441). 

 1931 yılında Ankara’da Türkiye Dışişleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras ile 

Sovyetler Birliği Dışişleri Bakanı M.Litvinov arasında imzalanan anlaşma gereği, 

Türkiye faal muhacirleri sınır dışı etmeyi kabul etmişti. Bu durum Türkiye’deki 

Sovyetler Birliği karşıtı faaliyetlerinde sonunu hazırladı (Yagublu, 2015: 33). 

Özellikle bu çizgide yayın yapan yayınlar peşpeşe kapatılmaya başlandı. Odlu Yurt, 

Bildiriş, Azeri Türk adlı süreli yayınlar komşu ve dost hükümetler aleyhinde zararlı 

yayın yaptıkları ve ecnebi politikasına alet oldukları gerekçesiyle 17.08.1931 

tarihinde kapatıldılar (B.C.A.30..18.1.2./22.59..13.). Azeri Türk mecmuası 

kapatılmadan önceki süreçte “Azerbaycan’da ortaya çıkan ayaklanmalarda Türk 

mavzerleri kullanılıyor” haberini yayınlamıştı (Andican, 2009:442). Mehmet 

Emin’in, Azeri Türk’ü 1928’de, Odlu Yurt’u 01.03.1929’da (Yagublu, 2015: 76) 



1470 
GÜNER, Deniz  (2019). The Attitude of Turkey Towards The Publıcations Which Transmits The Independence Issue of Turkısh 
Homelands Under Soviet Dominance (1923-1945), Gumushane University e-Journal of Faculty of Communication (e-GİFDER) 
Volume: 7, International Turkish World Press Symposium Special Number, p. 1465-1475 

 

 

yayın hayatına başlarken, Mirza Bala Mehmetzade önderliğindeki Bildiriş ise 

07.08.1930’da ilk sayısını çıkartmıştır (İnce, 2016: 546). Azerbaycan ve diğer Türk 

halklarının özgürlüğü için yazan bu dergiler, Sovyet takibinden olabildiğince 

korunabilmek için farklı isimlerle çıkartılıyordu (Yagublu, 2015: 81). Ancak gelişen 

Türk Rus münasebetleri muhacirleri zor durumda bırakıyordu. Bu durum, 

Azerbaycan’daki Komünist Partinin XX. Konferansında parti kâtipleri Polonski ve 

Ağa Sultanov’un konuşmalarıyla şöyle bildiriliyordu: “Müsavatçılar dışarıda bizim 

aleyhimize ciddi mücadele vermektedirler. Özellikle İstanbul’da Mehmet Emin 

Resulzade’nin yönettiği Odlu Yurt, Azeri Türk ve Bildiriş gibi dergilerin yayımı 

hükümet tarafından durdurulmuştur.” (Yagublu, 2015: 79). 

 Türkiye’de yayın yapma olanağı kalmayan muhaceret basını yayın merkezini 

Avrupa’ya taşımak zorunda kalmıştı. Bu göç sonrası Türkiye’nin tutumu çok da 

değişmemiş bu kez söz konusu yayınların Türkiye’ye girişleri yasaklanmaya 

başlamıştı. Örneğin Yaş Türkistan, dergisi…  Yayın kurulu derginin amacını şu 

ifadelere belirtmişti; “… Biz Türkistan istiklâlcileri elimizin erki ve yurdumuz 

Türkistan’ın kurtuluşu için mücadele edeceğiz… Türkistanlılara bundan başka yol 

yok, olamaz, olmasın…”1929-1939 yılları arasında Paris’te Mustafa Çokayoğlu’nun 

editörlüğünde 117 sayı çıkartılan Yaş Türkistan Türk Sovyet ilişkileri aleyhindeki 

neşriyatı sebebiyle 01.10.1934 tarihinde (B.C.A.30..18.1.2./48.66..11.) 

yasaklanmıştır (Açık, 2009: 912). 

 Sovyetlerin Türkiye’ye baskısı nedeniyle İstanbul’dan ayrılan Resulzade, 

Polonya’ya yerleşmiş ve 1932 senesinde İstiklal gazetesini çıkartmaya başlamıştır 

(Enserov, 2018: 106). Basım yeri Berlin olan gazete Azerbaycan Müsavat Fırkası’nın 

yayın organıdır. İçerik bakımından Türk milletini Sovyet Rusya’ya karşı ihtilal 

yapmaya davet etmekte olduğu gerekçesiyle, 08.10.1934 tarihinde alınan Bakanlar 

Kurulu Kararıyla yasaklanmıştır (B.C.A.30..18.1.2./48.68..4.). Türkiye’ye girişinin 

yasaklanmasına paralel bir biçimde gazete yayın hayatına son vermiş ve yerini 

Kurtuluş mecmuasına bırakmıştır (Yagublu, 2015: 96). Resulzade’nin Berlin’deki 

ikinci süreli yayını Kurtuluş Kasım 1934’de yayınlanmaya başlamış ve faaliyetlerini 

1939 yılına kadar sürdürmüştür. Türkiye bu derginin, yasaklanan İstiklal gazetesi 

yerine çıkartılmış olması ve içeriğinin de Sovyet Düşmanlığı yaymaya yönelik 



1471 
GÜNER,  Deniz  (2019). Sovyet Hâkimiyeti Altındaki Türk Yurtlarının Bağımsızlık Davasını Aktaran Yayınlara Türkiye’nin  
Bakışı (1923-1945), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER) Cilt: 7, Uluslararası Türk Dünyası 
Basın Sempozyumu Özel Sayısı, s. 1465-1475 
 

 

olduğu gerekçesiyle 20.12.1934 tarihinde yani neredeyse yayına başlar başlamaz 

ülkeye girişini yasaklamıştır (B.C.A. 30..18.1.2./50.87..7.). 

 Fransa’da aylık olarak Georges Gvazawa tarafından Beyaz Gürcü, 

Azerbaycan ve Cenup Kafkaslıları adına çıkartılan Promethe
3 

adlı dergi Promethe 

birliğinin üst yayın organıdır. Türk hükümeti, Bakanlar Kurulu Kararındaki ifadeye 

göre “Dostumuz Rusya” aleyhindeki içeriği dolayısıyla 17.02.1935 tarihinde 

yasaklanmıştır (B.C.A.30..18.1.2./52.11..11.). 

 Fransa’da Canbek Havjoko (Ahmet Canbek) tarafından çıkartılan Hürriyet 

Yolu (Put Svboda) adlı dergi Sovyet Rusya aleyhinde yazılar içerdiği için 19.02.1935 

tarihinde alınan kararla Türkiye’ye sokulması yasaklanmıştır 

(B.C.A.30..18.1.2./52.11..5.). Varşova Thiers Sokağı 110 sayılı dairede yine Canbek 

Havjoko tarafından yayımlanan Millet Bayrağı (Znamya Naroda) adlı mecmua Türk-

Sovyet dostluğu aleyhinde yazılar içerdiği gerekçesiyle 29.07.1935 tarihinde 

yasaklanmıştır (B.C.A.30..18.1.2./57.63..16.). Mehmet Emin Resulzade’nin de 

yazısının bulunduğu kapatılmaya konu olan sayının en dikkat çeken bölümü Polonya 

Devlet Başkanı Jozef Pilsudski’nin ölümü üzerine onun siyasi mücadelesinin 

anlatıldığı makaledir. Bakanlar Kurulu Kararındaki “Türk Sovyet dostluğu 

aleyhinde” ibaresi bu yüzden oldukça yüzeysel bir kapatılma nedeni olarak 

görünmektedir. 

 Sovyet kaygısıyla yüzeysel nedenler öne sürülerek yasaklanan diğer yayınlar 

ise şu şekilde sıralanabilir. Romanya’da basılan ve Kırım Davası’nı Türk ve Dünya 

kamuoyuna ulaştıran en önemli araçlardan biri olan Emel 11.05.1935 tarihinde 

yasaklanmıştır (B.C.A. 30..18.1.2./54.36..9.). Türk Tatarları’nın yurt dışındaki 

neşriyatlarından İlan-ı Hakikat (B.C.A. 30..18.1.2./63.30..17.) ve Milli Bayrak 

gazeteleri zararlı içerik nedeniyle 20.04.1936 tarihinde toplattırılmışlardır 

(B.C.A.30..18.1.2./64.31..9, 30..18.1.2./63.30..17.). Resulzade Mehmet Emin 

tarafından Berlin’de daha önceden kapatılan İstiklal ve Kurtuluş dergilerinin yerine 

çıkartılan Doğru Söz (B.C.A. 30..18.1.2./78.73..17.) adlı dergi 14.08.1937 tarihinde 

alınan kararla Türk dış politikasına aykırı ve Türk Rus ilişkilerini zedeleyici içerik 

nedeniyle yasaklanmıştır. Hemen ardından yine Resulzade Mehmet Emin’in 

Berlin’de yayımladığı Hakikat hiçbir gerekçe belirtilmeden 02.11.1937 tarihinde 



1472 
GÜNER, Deniz  (2019). The Attitude of Turkey Towards The Publıcations Which Transmits The Independence Issue of Turkısh 
Homelands Under Soviet Dominance (1923-1945), Gumushane University e-Journal of Faculty of Communication (e-GİFDER) 
Volume: 7, International Turkish World Press Symposium Special Number, p. 1465-1475 

 

 

yasaklanmıştır (B.C.A.30..18.1.2./79.89.4.). Resulzade’nin diğer yayınlarının hangi 

hassasiyetlerle yasaklandığı göz önünde bulundurulacak olursa Hakikat’in 

yasaklanma gerekçesi ile ilgili bir tahminde bulunmak güç değildir. 

Canbek Havjoko tarafından Paris’te yayınlanan Bizim Dilek 

(B.C.A.30..18.1.2./73.30..11.) ve yine Havjoko’nun Berlin ve Varşova’da 

yayımlattığı Milli Fikir mecmuası (B.C.A.30..18.1.2./78.71..20.), F.Daryal tarafından 

hazırlanarak İstanbul’da basılan Kafdağı, Haydar Bamat tarafından Paris’te Almanca 

olarak hazırlanan Der Kaukasus/Kafkasya (B.C.A.30..18.1.2./80.98..2.) ve yine onun 

Paris’te İngilizce olarak yayımladığı The Caucasian Quarterly 

(B.C.A.30..18.1.2./81.105..16.) adlı mecmualar ile Ali Mirza tarafından Varşova’da 

bastırılan İleri (B.C.A.30..18.1.2./79.89..14.) adlı dergi “Türk Rus ilişkilerine zarar 

veren içeriklerinden dolayı” 1937 senesinde yasaklanmışlardır. 

Türkiye’nin mevcut tutumu 1938 senesinde de devam etmiştir. Mirza Bala 

tarafından Berlin’de hazırlanan Halkın Sesi adlı broşür dost münasebetleri rencide 

edici yazılar taşıdığı gerekçesiyle (B.C.A.30..18.1.2./84.89..11.), Resulzade Mehmet 

Emin tarafından hazırlanarak Berlin’de çıkartılan Milli Ateş adlı mecmua 

Türkiye’nin genel dış politikasına aykırı zararlı yazılar içerdiğinden, yine Berlin’de 

Resulzade’nin yayınladığı Vatan Dileği (B.C.A. 30..18.1.2./82.18..20.), Millet Andı 

(B.C.A.30..18.1.2./83.32..10.), Yasamız (B.C.A.30..18.1.2./83.39..5.) ve İlham 

Kaynağı (B.C.A.30..18.1.2./84.65..18.), Mukaddes Odlar Ülkesi 

(B.C.A.30..18.1.2./84.73..17.) adlı mecmualar Türkiye’nin dış politikasına zararlı 

yazılar taşıdıkları, Azerbaycan’ın istiklaline kavuşması için yazılar neşretmeleri, 

Stalin ve uyguladığı politikaları eleştirmeleri ve Almanya-Avusturya ittifakı lehine 

tavır sergilemeleri sebepleriyle yasaklanmışlardır (B.C.A. 30..18.1.2./82.17..2). 

Anlaşılan o ki özellikle 1938 senesinde Azerbaycan konusundaki hassasiyet 

artmıştır. Bunun nedeni yaklaştığı hissedilen savaş ortamının yarattığı gerginlik 

olabilir ya da 1918’de kurulan Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti’nin 20. 

yıldönümü gerekçesiyle yayınların fazlalaşması da yasaklamaları arttırmış olabilir. 

Zira bu dönem gazete ve mecmuaların dışında konuyla ilgili pek çok beyanname ve 

kitap da yasaklanmıştır. Örneğin K.N. Arran tarafından hazırlanarak İstanbul Tecelli 



1473 
GÜNER,  Deniz  (2019). Sovyet Hâkimiyeti Altındaki Türk Yurtlarının Bağımsızlık Davasını Aktaran Yayınlara Türkiye’nin  
Bakışı (1923-1945), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER) Cilt: 7, Uluslararası Türk Dünyası 
Basın Sempozyumu Özel Sayısı, s. 1465-1475 
 

 

Basımevi tarafından yayımlanan 1918 Yılı 28 Mayıs (B.C.A. 30..18.1.2./83.39..3.) 

adlı broşür bunlardan sadece bir tanesidir. 

SONUÇ 

Muhacerette yaşayan Türkler arasında, Orta Asya'nın bağımsızlığı için ortak 

bir görüş mevcuttur. Bu durum Sovyetleri huzursuz etmiş, Türkiye'de yürüttükleri 

propaganda faaliyetlerini arttırmışlar lakin Türkiye’nin komünizm karşıtı tutumunun 

netliği nedeni ile bunda başarı gösterememişlerdir. Ancak Türkiye ile imzalanan 

dostluk antlaşması çerçevesinde muhaceret basınının Türkiye’den yayın yapmasını 

engellemeyi başarmışlardır (sınır dışı ederek). Bu durum karşısında Avrupa’dan 

özellikle Polonya, Almanya ve Fransa üzerinden yayın yapmaya başlayan Türk 

aydınlarının neşrettikleri mecmua, kitap ve broşürlerin Türkiye’ye girişleri 

yasaklanmıştır.  

 Türkiye’nin bu dönem Sovyet kaygısı nedeniyle aldığı bir başka önlem ise 

Türk Ocakları’nın yapısındaki değişikliklerdir. 1927 yılında toplanan Türk Ocakları 

Kurultayı’nda “Türk Ocakları’nın sadece Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde 

çalışma yapabileceği” ilkesi ve Türk Ocakları’na kayıt olabilmek için Türk vatandaşı 

olma şartının getirilmesi kabul edildi. Böylelikle Türk Ocağı’na üyelikte aranan 

soyca Türk olmak ve kültür açısından Türklüğe bağlı olduğunu ispat etmek ön şartı 

da ortadan kalkmış oluyordu. Bu durum hem muhacerette yaşayan Türk aydınlarını 

doğrudan etkiliyordu hem de ocakların Dış Türkler meselesiyle ilgilemesinin önünü 

kesiyordu. 1931 yılına gelindiğinde Türk Ocakları’nın tamamen kapatması hiç 

şüphesiz Sovyetleri fazlasıyla memnun etmişti. Bu tarihten sonra da Muhaceret 

Basını Türkiye’de yayın yapma olanağı bulamamış, pek çok Türk aydını da 

Avrupa’ya giderek özgürlük davalarını sürdürmeye çalışmışlardır.  

 Sonuç olarak Türkiye dış politik kaygılar nedeniyle Muhaceret Basını’na 

özgürce yayın yapabilecekleri bir ortam sağlayamadığı gibi var olan yayınları da 

yasaklamak mecburiyetinde kalmıştır. Bu durum Türkiye’nin içeride yerleştirmeye 

çalıştığı yeni rejim, dışarıda denge politikası izlemek zorunda oluşu, Birinci Dünya 

Savaşı’ndan arda kalan çözülememiş meseleler, komünizmin Türkiye’ye sirayet 

etmesi endişesi gibi nedenlerle izah edilebilir. Özellikle Sovyetler ile ilişkilerin 

sıkıntılı olmadığı dönemlerde Muhaceret Basını engellenirken, ilişkilerin kötü gittiği 



1474 
GÜNER, Deniz  (2019). The Attitude of Turkey Towards The Publıcations Which Transmits The Independence Issue of Turkısh 
Homelands Under Soviet Dominance (1923-1945), Gumushane University e-Journal of Faculty of Communication (e-GİFDER) 
Volume: 7, International Turkish World Press Symposium Special Number, p. 1465-1475 

 

 

dönemlerde ise esnek bir tutum izlenmiştir. İkinci Dünya Savaşı’nın yaklaşmasıyla 

birlikte dış politikada tam bir emniyet ve denge politikasını uygulamaya başlayan 

Türkiye’nin Muhaceret Basınına karşı tutumuyla ilgili kesin bir yorum yapmak güç 

olmakla birlikte 1939 itibariyle Dış Türklerin süreli yayınlarına uygulanan sıkı 

takibin sona erdiği ve İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna kadar (1945) bu kapsamdaki 

süreli yayınların Bakanlar Kurulu tarafından yasaklanmadığı söylenebilir. Belirtmek 

gerekir ki Türkiye, 1940 yılından itibaren komünizm propagandası yapan yayınları 

daha sıkı denetime tabi tutarak en ciddi tehdit algısını bu konu olarak belirlemiştir. 

AÇIKLAMALAR 

1-Örneğin 1924 senesinde Rus Komünist Partisinin yayın organı olarak Kırım’da 

yayımlanan Yeni Dünya gazetesinin yurda girişi yasaklanmıştır 

(B.C.A.30..18.1.1./10.40..14.). 15.09.1934 tarihinde alınan bir kararda ise Beyaz 

Ruslar tarafından yarısı Türkçe yarısı Rumca olarak hazırlanan Kafkas Dağları adlı 

mecmuanın zararlı yazılar içermesinden dolayı yurda sokulması yasaklanmıştır 

(B.C.A. 30..18.1.2./48.62..3.). 

2-Yerini Berlin ve Paris üzerinden yayın yapan ve Yeni Türkistan'ın devamı 

diyebileceğimiz Yaş Türkistan dergisine bırakmıştır. 

3-Avrupa’daki Promethe Hareketi içerisinde Gürcü ve Türk aydınları ortak hareket 

etmişlerdir. Dergi aynı zamanda Doğu Avrupa bloğu ülkelerinin Sovyetlere karşı 

kurdukları Promethe birliğinden de destek almıştır. Bu yüzden ilmi içerikten ziyade 

Sovyet Rusya'ya karşı faaliyet gösteren siyasi bir içerik taşımaktadır. 

KAYNAKÇA 

AÇIK, Fatma(2009). “Nevai Şahsında Sovyet Bakış Açısının Yaş Türkistan 

Dergisi’nde Eleştirisi”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Prof. 

Dr. Hüseyin AYAN Özel Sayısı, 39, s. 912. 

ANDİCAN, A.Ahat (2009). Osmanlı’dan Günümüze Türkiye ve Orta Asya, İstanbul: 

Doğan Kitap Yayınları. 

Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Bakanlar Kurulu Kararları Fonu: B.C.A. 30..18.1.1. 

Yer 27.54..3., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 22.59..13., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 

48.66..11., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 48.68..4., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 50.87..7., 



1475 
GÜNER,  Deniz  (2019). Sovyet Hâkimiyeti Altındaki Türk Yurtlarının Bağımsızlık Davasını Aktaran Yayınlara Türkiye’nin  
Bakışı (1923-1945), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER) Cilt: 7, Uluslararası Türk Dünyası 
Basın Sempozyumu Özel Sayısı, s. 1465-1475 
 

 

B.C.A. 30..18.1.2. Yer 52.11..5., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 52.11..11., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 54.36..9., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 57.63..16., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 63.30..17., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 64.31..9., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 73.30..11., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 78.71..20, B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 78.73..17., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 79.89..4., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 79.89..14., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 80.98..2., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 81.105..16., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 82.17..2., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 82.18..20., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 83.32..10., B.C.A. 

30..18.1.2. Yer 83.39..3., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 83.39..5., B.C.A. 30..18.1.2. 

Yer 84.65..18., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 84.73..17., B.C.A. 30..18.1.2. Yer 

84.89..11. 

CAN, Adem(2007).“Yeni Kafkasya Mecmuası”, Bilig,41, s. 111-119. 

ÇİNAR, Orhan(2010). Muhaceretteki Türkistanlıların Gözünden Orta Asya ve Yeni 

Türkistan Dergisi (1927-1931),Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları 

Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,İstanbul. 

ENSEROV, Vefalı(2018).“Mehmet Emin Resulzade Önderliğinde Türkiye’de 

Çıkarılan Azerbaycan Siyasi Muhaceret Dergileri”, İnönü Üniversitesi 

İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), s. 106. 

İNCE, Mustafa(2016).“Azerbaycan Muhaceretinin Etkili Bir Yayını Bildiriş Gazetesi 

(1930-1931)”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2(6), s. 546. 

KARA, Abdulvahap (2002). Türkistan Ateşi: Mustafa Çokay’ın Hayatı ve 

Mücadelesi, İstanbul: Da Yayınları. 

ŞİMŞİR, Sebahattin(2002).Azerbaycan’ın İstiklâl Mücadelesi, İstanbul: IQ Kültür 

Sanat Yayınları. 

YAGUBLU, Nesiman (2015).Mehmet Emin Resulzade Ansiklopedisi, Ankara: 

Azerbaycan Kültür Derneği Yayınları. 


