Uygulama ve Akademik Yönüyle Pazarlama Tarihine Bir Bakış
Künye
Karabıyık N., Özgören F. ve Sümer İnci, B. “Uygulama ve Akademik Yönüyle Pazarlama Tarihine Bir Bakış”, İzmir, 15. Ulusal Pazarlama Kongresi, 26-29 Ekim (2010), 369-386.Özet
Pazarlama alanındaki çalışmalar ilk çağlardan beri uygulanmaktadır. Ancak akademik çalışmaların, 1800’lü yıllarda başladığını söylemek mümkündür. Günümüz dünyasında her yerde var olan pazarlamanın, gelişimi ve geçirdiği evrim önemli bir çalışma alanı olarak görülmektedir. Sosyal bilimler alanında yer alan pazarlama bilimi, birçok ekonomik, sosyal, davranışsal ve toplumsal olaylardan etkilenerek gelişimini sürdürmektedir. Günümüzde yaşanan sosyal sorumluluk anlayışına dayanan pazarlamanın, temel gerekçesinin, kaynakların kısıtlı olması, küresel ısınma ve çevre kirlenmesi gibi nedenler olduğu düşünülürse, tarih boyunca pazarlama biliminin bu ve buna benzer birçok olay sonucunda geliştiği söylenebilir. Bu bağlamda, pazarlamanın günümüzde ekonomikliği yanında, davranışsal ve toplumsal bir fenomen olduğu da gerçektir. Bu çalışmayla pazarlamanın tarih içindeki gelişimi, kronolojik olarak belirlenmeye ve pazarlama biliminin gelişimine katkısı olan akademisyenlerin pazarlama tarihindeki yansımalarının ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Çalışma, literatür taramasına dayanan kavramsal bir çalışmadır. Bu çalışmanın, pazarlama biliminin tarihsel gelişimini yapısal olarak ortaya koyarak, pazarlama biliminin güçlendirilmesine katkı sağlaması beklenmektedir.