TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK: MEVCUT DURUM ANALİZİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Abstract
Amaç: Girişimcilik toprak, emek, sermaye ve teknolojiyi bir arayagetirerek yenilikler yapan ve fırsatları değerlendiren üretim faktörüdür.Ekonomik büyüme, kalkınma ve işsizlikle mücadelede rekabete dayalı özelgirişimcilik önemli bir yer tutmaktadır. Bu nedenle gün geçtikçe önemi artangirişimciliğin anlaşılması ve geliştirilmesi için bu konuda yapılan akademikçalışmaların sayısının artması gerekmektedir. Bu çalışma; Türkiye’de ekonomikkalkınmanın sağlanması ve refahın artması adına girişimciliğin öneminivurgulamaya çalışmaktadır. Yöntem: Bu çalışmada girişimciliği belirleyen ve etkileyen bazıparametreler (ARGE harcamaları, devlet politikaları, girişimcilik finansmanı,eğitim düzeyi, fiziksel altyapılar gibi)karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmada yöntem olarak GZFT analizi(Güçlü yönler, Zayıf yönler, Fırsatlar ve Tehditler) tercih edilmiştir. GZFTanalizi terim anlamıyla, bir proje ya da girişimin hayata geçmesinden önce;güçlü ve zayıf yanlarının, dışarıdan gelecek tehditlerin ve konjonktürüngetireceği fırsatların, detaylı incelemesi olarak kabul edilmektedir. Analizkarar verme aşamasında konu ile ilgili kuvvetli veya zayıf, avantajlı veyadezavantajlı noktaların beraberce görülebilmesini sağlamaktadır. GZFTanalizinin amacı; var olan güçlü yönler ve fırsatlardan en üst düzeydeyararlanmak, tehditlerin ve zayıf yanların etkisini en aza indirecek plan vestratejiler geliştirmektir. Bulgular: GEM istatistikleri, Küresel Rekabet Edebilirlik Endeksi,patent başvuru ve tescil sayıları, kurulan-kapanan şirket sayıları, finansdestekleri ve makro ekonomik göstergelergibitemel veriler ışığında Türkiye’nin mevcut durumu analiz edilmiş vegirişimciliğin geliştirilmesi için çeşitli öneriler sunulmuştur. Türkiye’degirişimcileri yatırıma teşvik edecek ekonomik ortamın hazırlanmasının kritiköneme sahip olduğu görülmüştür. Bunun yanında girişimcilere düşük maliyetlifinans kaynakları ve rahat geri ödeme koşulları sağlanmalıdır. Makroekonomikortamdaki belirsizlikler ortadan kaldırılmalı ve yatırımcıya güven duygusuverilmelidir. Ayrıca bir şirketin kuruluş veya işletme aşamasındakarşılaşabileceği bürokratik engeller en aza indirilmeli ve yasal mevzuatlargirişimcilik lehine yeniden düzenlenmelidir.
Source
Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
8Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/klujfeas/issue/40803/401874https://hdl.handle.net/20.500.11857/4080
Collections
- Makale Koleksiyonu [193]