EVOLUATION OF FRANCHISING CONCEPT: SOCIAL FRANCHISING
Abstract
Purpose: Franchising is a popular way of doing business in recentyears. Today, it is possible to see franchising through "social"franchising applications, unlike the "commercial" we know. The purpose of this study is to develop atheoretical framework'nbsp;for'nbsp;commercial franchising and social franchisingconcepts and the differences between these concepts.Method:In this study, literaturereview method was used;commercial and social franchising concepts were examined in detail andcomparisons were made between these concepts.Results: Social and commercialfranchising are basically similar, but there are differences between them. Incommercial franchising, commercial concerns are at the forefront while insocial franchising, commercial concerns are balanced by social missions andtargets. In the context of social franchising,there is a third party, donor, that provides funding for the franchisee, unlikethe structure of commercial franchising. Although the words"social" and "franchising" are initially thought of as twocontradictory or opposite concepts, the benefit of a social entrepreneurthrough social franchising is at least as much as the level of commercialfranchising and even more. Amaç: Franchising; son yılların popüler iş yapmayöntemlerindendir. Günümüzde franchising’i bildiğimiz “ticari” halinden farklıolarak “sosyal” franchising uygulamalarıyla da görmek mümkündür. Bu çalışmada; ticarifranchising ve sosyal franchising kavramlarını ve bu kavramlar arasındakifarkları teorik çerçevede ele almak amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada literatür taraması yapılmış,ticari ve sosyal franchising kavramları detaylı şekilde incelenmiş ve kavramlarkarşılaştırılmıştır.Bulgular:Daha çok ticari haliylebildiğimiz franchising;'nbsp;günümüz dünyasının sosyal ihtiyaçlarınacevap olacak şekilde dönüşerek literatürde sosyal franchising  kavramıylakarşımıza çıkmaktadır. Sosyal ve ticarifranchising temelde birbirlerine benzese de aralarında farklılıklar bulunmaktadır.Sosyal franchising'te ticari kaygılar sosyal misyon ve hedeflerle dengedetutulurken, ticari franchising'te ticari kaygılar ön plandadır. Sosyal franchising'in yapısında ticarifranchising’in yapısından farklı olarak franchisee için finansman sağlayanüçüncü taraf yani donör (bağışçı) bulunmaktadır. “Sosyal” ve “franchising” kelimeleri başlangıçtaher ne kadar çelişkili ya da zıt iki kavram gibi düşünülse de aslında sosyalfranchising yolu ile bir sosyal girişimcinin sağladığı fayda en az ticarifranchising kadardır ve hatta daha fazladır.
Source
Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
6Issue
3URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/klujfeas/issue/32028/354355https://hdl.handle.net/20.500.11857/4077
Collections
- Makale Koleksiyonu [443]
- Makale Koleksiyonu [193]