TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARET KAVRAMINA GENEL BAKIŞ
Özet
Amaç:Coğrafi işaret kavramı, bir malınveya ürünün coğrafi özelliklerine ilişkin bilgi veren işaretlerikapsamaktadır. Bilgi çağında gerçekleşen bilimsel gelişmelerle birlikte,küreselleşen dünyada malların ya da ürünlerin ticari faaliyetlerinin yapısı vepazarlama yaklaşımları değişim göstermektedir. Bu doğrultuda, uluslararasıalanda ticari faaliyetlerde önemli olan coğrafi işaret kavramı, Türkiye’de deönem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Ticaretle Bağlantılı FikriMülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS) anlaşmasının imzalanmasından itibarengünümüze kadar Türkiye’de coğrafi işaretkavramına yönelik yapılan gelişmeleri incelemek ve günümüze kadar tescil almışve tescil almayı bekleyen coğrafi işaretlerin yıllara göre dağılımlarınıgözlemlemektir. Ek olarak, bu çalışma Türkiye’de tescil edilen coğrafiişaretlerin işlevselliğini arttırabilmesine yönelik olarak sistematik biryaklaşım sunmaktadır. Yöntem: TürkPatent ve Marka Kurumu’nun sitesinden temin edilen tescil almış vetescil almayı bekleyen coğrafi işaret sayılarının yıllara göre dağılımlarıoluşturulmuştur. Türkiye’de tescil edilen coğrafi işaretlerin işlevselliğiniarttırabilmesine yönelik şematik bir yaklaşım sunulurken, bilgi çağında önemiartan istatistik ve bilgisayar biliminin kullanımına örneklerle dikkatçekilmektedir. Bulgular: Buçalışmanın sonucunda, coğrafi işaret kavramı irdelenmiştir. Türkiye’de coğrafiişaret kavramının uygulama sürecinde karşılaşılan sorunlar ortaya konmaktadırve coğrafi işaretlerin uygulanabilirliğinin artırılmasına yönelik birmetodoloji özetlenmektedir. Objectives: The concept of geographicalindications includes the signs, which give information about geographicalfeatures of goods or products. Along with the scientific developments that takeplace in the information age, the structure of the commercial activities of thegoods or products in the globalizing world, and the marketing approaches arechanging. In this direction, the concept of geographical indications, which hascrucial manner in international business activities, has gained importance inTurkey. The aims of this study are to evaluate the improvements on geographicalindications and to observe the yearly distribution of geographical indicationsregistered and waiting to be registered in Turkey from Trade-Related Aspects of Intellectual PropertyRights (TRIPS) agreement up to our day. In addition, this study is toprovide a systematic approach to increase the functionality of the geographicalindications registered in Turkey.Methods: The distribution of the numbers of thegeographical indications registered and waiting to be registered provided fromthe web site of Turkish Patent Authority are handled according to years. Whilethe schematic approach is presented in order to increase the functionality ofthe geographical indications such registered product as olive oil, etc. inTurkey, the attention is drawn to the usage of statistics and computer sciencefields whose importance is increasing during the information age.Results: As a result of this study, the concepts of geographicalindications are scrutinised. The problems are encountered during theapplication process of geographical indications in Turkey, a methodology issummarized to increase the applicability of geographical indications.
Kaynak
Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
6Sayı
5Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/klujfeas/issue/32183/365719https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/388426
https://hdl.handle.net/20.500.11857/4040
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [443]
- Makale Koleksiyonu [193]