KONTROL VE OTOMASYON TEKNOLOJİSİ İLE MEKATRONİK PROGRAMLARININ KONTENJAN BAZLI BÖLGESEL DAĞILIM ANALİZİ
Abstract
Mekatronik kavramı 1969 yılındaJaponya’da ortaya çıkmıştır. Mekatronik eğitimi 1980’lerden sonra Japonya’danbaşlayarak Amerika ve Avrupa üniversiteleri başta olmak üzere dünyada hızlayayılmıştır.  Türkiye’de MekatronikMühendislik Eğitimi 1999 yılında Sabancı Üniversitesinde başlamıştır.Mekatronik Önlisans eğitimi 2001 yılında Sakarya Üniversitesi Sakarya MeslekYüksekokulu ve Kocaeli Üniversitesi Gebze Meslek Yüksekokulu’nda başlamıştır.Önlisans eğitiminde Mekatronik programıyla birçok yönden ortaklık gösteren“Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri” programlarının ülkemizdeki eğitim geçmişi1980’li yıllara dayanmaktadır.  Günümüzedeğin Kontrol Sistemleri, Otomasyon, Endüstriyel Otomasyon vb. değişik programisimleri adı altında birçok üniversitede eğitim verilmiş ve günümüzde “Kontrolve Otomasyon Teknolojileri” ismi adı altında toplanmıştır. Türkiye’deMekatronik Programları Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri programlarına göredaha sonraki yıllarda açılmış olmasına rağmen son yıllarda adından sıkça sözettirmektedir. Önlisans eğitiminin başlangıcından itibaren geçen on beş yıliçinde hızla çoğalmış Kontrol ve Otomasyon Teknolojileri programlarının önünegeçen bir yaygınlığa ve bilinirliğe ulaşmıştır. Bu çalışmada Kontrol veOtomasyon Teknolojileri programı ile Mekatronik programlarının 2001-2015yılları arasındaki değişimleri ve programların gelişimi analiz edilmiştir. Okulsayıları, Örgün Öğretim ve İkinci Öğretim bazında program sayıları, öğrencikontenjanları ve coğrafi bölgelere göre dağılımları incelenmiş ve bu alandaki eğilimlerortaya konulmuştur. Ayrıca her iki program için Uzaktan Eğitim alanındakigelişmeler ve değişimlerle birlikte Vakıf Üniversitelerindeki durumları daincelenmiştir. Mechatronicsconcept was emerged in Japan in 1969. Mechatronics education spreads fast allover the worldfirstly in American and European universities starting from Japan since 1980s.Mechatronics Engineering Education started in Sabancı University in 1999.Mechatronics Associate Education begun in Sakarya University Sakarya VocationalSchool and Kocaeli University Gebze Vocational School in 2001. Background of“Control and Automation Technologies” associate’s education that is common toMechatronics programs in many aspects is based on years of 1980s. Theeducations named such as Control Systems, Automation, and Industrial Automationhas been taught in many universities since today and united in a name of“Control and Automation Technologies” today. Despite of opening later,Mechatronics program became more known in recent years and became widespreadand popular than “Control and Automation Technologies” in 15 years of time. Inthis study, changes and program developments of “Mechatronics” and “Control and AutomationTechnologies” analyzed between years of 2001 and 2015. School counts, formaland evening education program counts, student quotas and geographical regiondistributions were studied and tendencies in that area were presented. Also,development and changes of distant learning education and foundation universitysituations were analyzed for both programs.
Source
Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges)Volume
6Issue
3URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejovoc/issue/36634/417034https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/460593
https://hdl.handle.net/20.500.11857/3852
Collections
- Makale Koleksiyonu [335]