Muhammed İkbal’in Bilgi Anlayışı
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bu tezin konusu asrımızın büyük düşünürlerinden biri olan Muhammed İkbal’in bilgi anlayışıdır. Çalışmamın amacı Muhammed İkbal’in bilgi felsefesi açısından konumunu belirlemek ve onun konuyla ilgili orjinal görüşlerini ortaya koymaktır. İkbal, bir epistemolog değildir fakat Hint, Batı ve İslam düşünceleriyle yetişmiş olması onu farklı kılmıştır. Çalışmam giriş, üç bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Girişte, tezin temel iddiası, konusunun oluşturulma süreci ve temel kaynaklara erişim hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca bölümlerin konuları açıklanmıştır. Birinci bölümde, Muhammed İkbal’in entelektüel dünyası tanıtılmış, ikinci bölümde ise Muhammed İkbal’in bilim anlayışı hakkındaki fikirlerine yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, Muhammed İkbal’in bilgi anlayışı incelenmiştir. Bu bölümde ayrıca, bilginin tanımı, kaynakları ve sınırı olmak üzere bilgi felsefesi açısından İkbal’in konumu belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmamın sonuç kısmında ise Muhammed İkbal’in bilgi felsefesine yaptığı özgün katkı ile ilgili temel yaklaşımını sunmaya çalıştım. The subject of this thesis is the understanding of knowledge of one of the biggest thinkers of our age Muhammed Ikbal. The point of my study is to identify Muhammed Ikbal's position in terms of philosophy of knowledge and to express his original thoughts about this matter. Although Ikbal isnt an epistolomogist, being raised by Indian, Islamic, and Western thinking set him apart. The study consists of three parts: introduction, three parts and a conclusion. In introduction, information is given about main assertion of the thesis, its process of consisting and accessing to main sources. In addition, topics of the parts are explained. In the first part, intellectual world of Muhammed Iqbal is introduced; as for in the second part, the thoughts about sciencentific understanding of Muhammed Iqbal is given place. In the third part, Muhammed Iqbal's understanding of knowledge is analyzed. Also in this part, from the point of definition, sources and limit of knowledge in knowledge philosopy, the position of Muhammed Iqbal is tried to be specified. As for at the conclusion part of the study, main approaches of Muhammed Iqbal, related to his unique contribution to knowledge philosopy is tried to be introduced.
Collections
- Tez Koleksiyonu [311]
The following license files are associated with this item: