SELANİK PİSKOPOSU GRİGORİOS PALAMAS VE ORTODOKS HRİSTİYAN KİLİSESİNDE HESYATİK GELENEK
Özet
Bu çalışmada, XIV. yüzyılda ortaya çıkan ve kilise tarihinde “Palamism” ya da“Hesyatik” olarak bilinen ve bir süre esir olarak Türklerle birlikte yaşama tecrübesine desahip olmuş olan Grigorios Palamas’ın (1296-1359) öncülündeki manastır menşeli mistikakım ele alınmıştır. Palamas’ın başlatmış olduğu “Palamism” hareketi, döneminmanastırlarının Bizans dünyasındaki fonksiyonları hakkında bilgi vermesi açısındanönemlidir. Bizans’ın çöküşüne paralel olarak gelişen bu akımda Palamas, özetle mistikkarakterli özel bir takım nefes alıp verme tekniklerine dayalı bir dua ile Tanrısal hakikateulaşılacağını iddia etmiştir. Rakibi Calabria’lı bilgin Barlaam (1290 – 1348) ise AzizAquino'lu Thomas'ın izinden giderek Tanrıya ancak rasyonel bilgi ile ulaşılabileceğini iddiaetmişti. Teolojik düzlemde başlayan her iki hareketin hem siyasi, hem de kilise tarafındandestekçileri ve muhalifleri olmuştur. Bizans’ta “Kantekuzenos” ve “Paleologos”hanedanları arasındaki mücadele dönemine denk gelen bu tartışma, manastır keşişlerininorganize olduklarında teolojik ve politik tartışmalarda nasıl etkin olduklarını göstermesibakımından ilginç bir örnek oluşturmaktadır. In this study, we will examine the mystical movement as known "Palamism" or "Hesychasm" which was appeared undertaken by Gregory Palamas (1296– 1359) a monk of Athos in the fourteenth century. So we can have more information about the functions of monasteries and their theological and political aspects the in Byzantium world.According to this idea that emerged in the late Byzantine period, Palamas suggested that the recitation of the Jesus Prayer should be accompanied by a psychosomatic technique with the breath, into the heart. But Scholar Barlaam (1290 - 1348) Calabrian objected to this technique by the Thomas Aquino's ideas. Because he claimed that real knowledge about God could only be reached by reason. Eventually both movements that started at theological level, were supported or opposed later by the politics and church circles. This debate, which coincided with the struggle between the dynasties of "Kantekuzenos" and "Paleologos" in Byzantium, is an interesting example of how monastic monks show their effectiveness in theological and political debates when they are organized.
Kaynak
Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.467844https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNM016QXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2445