MERRİLL’İN BİLEŞEN GÖSTERİM KURAMI’NA GENEL BİR BAKIŞ
Abstract
BileşenGösterimKuramı,öğretimtasarımınındeğerlendirilmesinde ihtiyaç duyulan bir kuramdır. Gagne’nin öğretimkuramından esinlenen, davranışsal, bilişsel ve insancıl kuramlar üzerinetemellenen Bileşen Gösterim Kuramı, belirgin durumlarda, belirginçıktıların belli başarısı gibi yöntem bileşenlerini içeren denemeler yapar.Bu amaçla kavram, işlem ve ilkeleri bilişsel düşünme düzeyleriyleilişkilendirerekhücrebileşenleriniayrıntılandırır.Öğretiminplanlanmasında hedeflerin yazımı ve araç seçimi hücre bileşenine uygunbiçimde gerçekleştirilir. Ek olarak kuram, uygulayıcıya birincil ve ikincilsunum biçimleri sunarak uygulamayı kolaylaştırmayı hedefler. Ayrıcakuramın deneysel desteğinin yaygın temele sahip olması yani hemdeneysel hem gerçek alanda araştırma yapılabiliyor olması, uygulayıcıyabu kuramdan yüksek yarar sağlamasını temin eder. Bileşen GösterimKuramı’nın (BGK) özelliklerinden biri, hangi modelin ne zamankullanıldığını belirlemek üzere temellenmesidir. Pek çok önceki kuramlargibi, BGK modeli amaçlar ya da özel hedefler temelleri üzerine belirlenir.Fakat diğer kuramlardan farklı olarak, BGK nesneleri iki boyuttasınıflandırır: İçerik çeşitleri (olaylar, kavramlar, prensipler, prosedürler)ve içerikle istenen performans aşaması. (hatırlama, kullanma ve bulma).Bilişsel strateji alanında olduğu gibi. Bileşen Gösterim Kuramı’nın çokönemli bir diğer özelliği ‘öğrenenin kontrolü’dür. Bileşen GösterimKuramı öğrenenler için kolay bir yol olarak, strateji bileşenlerini seçmeyive anlık durumdaki yetenekler ile kalıcı olarak sahip oldukları kişiselözelliklerinde barındırdıkları yeteneklerine en iyi uyacak stratejibileşenlerinin seçilmesinde öğretimi şekillendirir. Bu yolla, öğrenme,öğrencinin ihtiyaçlarını tümüyle bireysel yaparak daha kolay bir halegetirmekle kalmaz, aynı zamanda öğrenciye daha az kalıplaştırılmışöğrenme çevresindeki ortaya çıkan değerli öğrenme stratejilerini deöğretir. Bu çalışmada alanyazında nadir olarak yer verilen Bileşen Gösterim Kuramı’nı uygulayıcılara rehber olması amacıyla detaylarıylaaçıklamak ve kurama ilişkin örnekler sunmak hedeflenmiştir. Component Display Theory is a theory that is needed in the evaluation of instructional design. Based on Gagne's teaching theory, Component Display Theory, based on behavioral, cognitive, and humanitarian theories, makes experiments involving method components, such as certain successes of specific outputs, in specific situations. For this purpose, it elaborates the cell components by associating concepts, processes and principles with cognitive thinking levels. In planning the teaching, the writing of the objectives and the choice of the vehicle are carried out in accordance with the cell component. In addition, the theory aims to facilitate implementation by presenting the practitioner with primary and secondary forms of presentation. In addition, The fact that the experimental support of the theory has a widespread basis means that both experimental and real research can be carried out, thus ensuring that the practitioner benefits from this theory. One of the features of Component Display Theory is that it is based on which model is used when it is used. Like many previous theories, Component Display Theory model is based on objectives or specific objectives. But unlike other theories, it classifies Component Display Theory objects in two dimensions: the types of content (events, concepts, principles, procedures) and the desired performance stage with the content. (recall, use and discovery). As in the field of cognitive strategy. another very important feature of Component Display Theory is 'learning control'. Component Display Theory is an easy way for learners to choose strategy components and shape instruction at the choice of strategy components that best suit the capabilities in the instant case and the capabilities they have in the permanent personalities they possess. In this way, learning not only makes the needs of the learners easier by making them completely individual, but at the same time the student also teaches precious learning strategies that emerge in a less stereotyped learning environment. In this study, it is aimed to give detailed explanations and examples about the Component Display Theory, which is rarely mentioned in the literature, in order to be a guide to the practitioners.
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
13Issue
3URI
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12985https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBeE56RTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/1971
Collections
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]